Halaman

Translate

Isnin, 11 Jun 2018

Ucapan raya 2018...




lemang raya,buluh,lemang,buluh lemang,salam aidilfitri,duit raya,sampul raya
lemang raya

Apa khabar pembaca budiman. Letih ke puasa tahun ni? Persiapan Raya semua dah settle ka.

Terima kasih buat mereka yang rajin singgah.. Kalau boleh jenguk jenguk la selalu yer.

Dikesempatan ini saya mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya, minnal aidil wal fa'izin.

Hati-hati di jalanraya..

Jumaat, 1 Jun 2018

Lapan Jenis Rezeki Dari Allah


puji hanya pada Allah,puasa dan dugaan,hikmah berpuasa,sabar dan dahaga,sichuan china,rezeki dari allah
imej : Sichuan, China


*8 JENIS REZEKI DARI ALLAH*

*1.Rezeki Yang Telah Dijamin.*
‎وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
"Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6).

*2. Rezeki Kerana Usaha.*
‎وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39).

*3. Rezeki Kerana Bersyukur.*
‎لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7).

*4. Rezeki Tak Terduga.*
‎وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا( ) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

*5. Rezeki Kerana Istighfar.*
‎فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta.”
(Surah Nuh : 10-11).

*6. Rezeki Kerana Menikah.*

‎وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32).

*7. Rezeki Kerana Anak.*
‎وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa' : 31).

*8. Rezeki Kerana Sedekah*
‎مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً
“Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak.”
(Surah Al-Baqarah : 245).

😘💋 Mudah-mudahan ada rezeki bagi anda yang membaca artikel ini!!

Rabu, 23 Mei 2018

Pakatan Harapan - Suatu Kisah Penuh Keajaiban


pilihanraya umum 14,GE14,pakatan harapan,PRU14,new malaysian prime minister
PRU14


Selepas pilihanraya umum ke14, sesuatu yang baharu telah berlaku. Tiada yang benar benar menjangka kekalahan Barisan Nasional. Baik gabungan pembangkang(ketika itu) mau pun rakyat Malaysia itu sendiri.

Wow sejarah baru telah tertulis. Ditempat aku kerja ramai pulak yang jadi ahli DUN dan Parlimen. Hari hari sembang politik. Sebab suatu revolusi telah berlaku di Malaysia. Buat pertama kali pertukaran kerajaan berlaku. Semua lapisan masyarakat seakan tersenyum riang kerana menyimpan harapan baru untuk Malaysia.

Aku tak berhasrat nak komen kenapa BN kalah dan kenapa PH menang. Sebab rata rata nya boleh agak kenapa ianya berlaku. Salah satu sebab ialah rakyat muak dengan apa yang berlaku. Betui kan?
Apa yang ajaib ialah kisah dalam Pakatan Harapan itu sendiri. Liku liku yang dilalui oleh pemimpin PH itu sendiri menarik untuk di perkatakan. Kisah Mat Sabu, Anwar Ibrahim, Tun Mahathir, Wan Azizah, Lim Guan Eng dan beberapa nama lagi menarik perhatian ramai.

Siapa sangka orang seperti Mat Sabu jadi menteri?Siapa sangka Anwar dan Mahathir akan bergabung?Demi Malaysia mereka telah mengenepikan sentimen pribadi antara satu sama lain. Ini adalah suatu yang dahsyat dan tak terjangka akan berlaku. Lim Guan Eng dan Azmin Ali.. setiap hari kalau tengok berita TV memang nama dua nilah dicemuh. Sekarang dah jadi hero pulak kan. Paling hebat tentulah ketabahan isteri Anwar, Wan Azizah itu sendiri. Ye.. lama perjuangan beliau. Dihina, dicemuh dan macam - macam lagi. Rasanya beliau lah paling layak gembira dengan apa yang berlaku.

Siapa sangka parti keadilan rakyat(PKR) itu akan berjaya hingga tahap sekarang. Diawal penubuhan PKR dilihat hanya perjuangkan pembebasan Anwar Ibrahim. Ramai yang simpati tapi tula cuma simpati, sokongan kurang dan banyak yang sembunyi sembunyi sahaja.

DAP itu sendiri pun mungkin masih terasa bahang pilihanraya. Barangkali mimpi sebagai sebahagian dari pemerintah yang sebelum ini hanya mimpi pasti sukar dipercayai. Suka atau tidak dengan DAP, terimalah kehadiran mereka dalam 5 tahun ini.

Peluang PKR dan pakatannya dilihat cerah bila kesilapan, kerakusan pimpinan pahlawan bugis mula dihidu. Dengan barisan kabinet kayu yang berterusan mengeluarkan kenyataan yang menyakitkan hati. Rakyat bersatu hati menghukum Barisan Nasional. Tiada gula gula yang dapat memujuk rakyat. Mereka ingin negara yang bebas korupsi, berintegriti dan berwawasan bukannya kleptokrasi.
Mesej utama disini ialah kisah tentang perjuangan, kemaafan, permuafakatan, ketabahan hati pemimpin pakatan harapan itu sendiri. Inilah point yang dilihat rakyat dan Inilah punca utama kejayaan PH menumbangkan BN.

Dihina dulu, kini mereka adalah hero rakyat! Ye ini suatu keajaiban!!

P/s: aku memang malas tulis pasal politik sebelum ni, ye la nak elak fitnah dan dosa kering, tapi untuk peristiwa yang berlaku setelah 61 tahun.. Why not kan.. untuk kali ini sahaja. 

Khamis, 10 Mei 2018

Mahathir Mohamad - National Hero (GE14)


mahathir,the great doctor,mahathir vs najib,people power,national hero,malaysia prime minister,malaysia
The New Malaysia Prime Minister


Despite all the critic, he manage to do the miracle for the people. The living Legend.

This 14th General Election would be remember as one of the great Malaysian history. Long time ruling party (60 years of power) is now turning to be opposition party.

Another story:
1.Perasaannya rasa macam Suharto guling Sukarno. Aquino guling Marcos .. mungkin sama perasaan rakyat Indonesia dan Filipina ketika itu dengan kita sekarang…

2.Teringat juga suatu kisah siam (filem), Bang Rachan dimana ketua-ketua puak ni mengikut kata seorang sami untuk mencari seorang leader yang hebat unutk memimpin mereka. Similar tak..

3. Watak Thanos (Avenger Infinity war)
Sarung tangan berbatukan PKR,DAP,AMANAH,WARISAN,BEBAS(kunci),PRIBUMII di dalam tangan TUN MAHATHIR. Sekali diaktifkan ja hilang separuh kekuatan BARISAN NASIONAL..

4. Dulu dikeji sekarang dipuji..

Okla semoga Malaysia terus gemilang dan terbilang..

#suararakyat
#GE14
#PRU14
#livinglegend
#nationalhero
#legend
#Malaysia
#peoplepower

Selasa, 1 Mei 2018

Orang Baik Kuan Chee Heng @ uncle ubi kentang


Uncle ubi kentang, itulah gelaran yang diberi kepada Kuan Chee Heng ini. Boleh diagak dengan senang kenapa beliau dipanggil sedemikian. Ini kerana ubi kentang digunakan sebagai gambar profil di Facebook beliau.
Bagi aku beliau ini sangat baik dan sangat mulia kerana apa yang beliau telah lakukan pada masyarakat setempat. Banyak orang boleh menderma tetapi tak ramai yang boleh turun padang memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan. Kisah beliau pernah viral kerana membawa satu keluarga yang miskin untuk berbuka puasa dikedai makan.

Ada juga yang memanggil beliau sebagai hero Malaya. Diminta mengulas mengenai gelaran Hero Malaya yang diberikan kepadanya, Kuan berkata sesuatu gelaran itu tidak penting dalam hidupnya.


mr potato,ambulan 10sen,free ambulan,jkm malaysia,orang baik

"Saya tak minta pun kepada anda nak gelar saya apa. Ada yang cakap saya taiko... uncle... apek g**** tapi saya terima kerana anda tak boleh nak tutup mulut orang," katanya.

Antara perkara yang beliau buat ialah menyediakan khidmat van jenazah,khidmat ambulan, jualan perabot terpakai dengan hanya dikenakan bayaran Rm0.10. Ye betul sepuluh sen sahaja kepada mereka yang tidak berkemampuan. Dan baru ini beliau ada menyediakan makanan percuma untuk mereka yang miskin dan lapar.


buka puasa time,jadual waktu berbuka puasa,buka puasa cara islam


“AKU asal orang miskin. Keluarga aku orang susah jadi aku dapat rasa betapa sukar hidup dalam kemiskinan,” itu luahan hati Kuan Chee Heng yang terkenal dengan sikap suka membantu orang yang dalam kesusahan.

fb kuan chee heng,buka minda anda,sakit jiwa,malaysia malaysian,hari pekerja,hari buruh,hari merdekaBeliau juga aktif dalam membenteras aktiviti jenayah setempat. ,Beliau adalah pengasas Persatuan Kepolisan Komuniti Malaysia.Banyak kes jenayah berat diselesaikan dengan kerjasama pihak polis seperti jenayah ragut, gengterism,rogol dan penipuan yang melibatkan ratusan ribu ringgit.So, kalau beliau bertanding dalam pilihanraya ,kalau menang pun aku takkan terkejut sebab apa yang beliau buat memang mendapat perhatian masyarakat setempat.



So Mr Kuan Chee Heng, from deep of my heart I salute you!! You’re truly Malaysian Hero!!


P/s: nukilan aku ini ialahsebagai penghargaan dan penghormatan terhadap beliau

#malaysian
#haripekerja
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...