Halaman

Translate

Rabu, 11 November 2020

2020 Tahun bencana?

2020,statistic covid 19 terbaru,pm 8,tahun 2020
Malaysia tercinta
Selamat datang buat pengunjung blog ini..

2020 tahun yang ramai rakyat Malaysia tunggu selama ini.Tahun yang dijangka banyak perkara hebat seperti kereta terbang, menjadi negara Industri dan penuh kecanggihan.

Tapi sayang banyak benda atau perkara tak tercapai..tapi tak salah pun menyimpan angan-angan kan? Walaupun begitu wabak pandemik Covid 19 mengambil alih sepanjang 2020 ini. Memang akan terpahat dalam sejarah betapa tahun 2020 dihabiskan waktu dengan norma baharu kehidupan dan juga sedikit ketakutan.

Yang kita boleh ingat

Roadblock sana sini..nak lalu pun takut dan segan.

Anak anak duduk dalam rumah tak kemana mana. Bosan tahap gaban diaorang.Mula belajar secara online.

Couple bercinta tak boleh dating.Panggung semua tutup. Habis berani pun pergi Giant beli barang keperluan baru boleh jumpa.

Mat rempit tak boleh merempit sebab polis dimana mana.

Lepak ramai ramai polis mai sound.

Rumah ibadat semuanya tutup.

Para peniaga mula hilang pendapatan yang biasa mereka dapat.

Abang sado mula pening tak boleh ke gym.

Rambut orang lelaki mula kembang sana sini sebab tidak potong rambut.

Sana sini kena scan temperature kena pakai topeng muka.

Tak boleh balik beraya di kampung.

Duit cuma untuk beli makanan.

Online shopping, COD makanan menjadi popular.Nak tak nak kena belajar juga order secara online ini.

Tak boleh melancong kemana mana.

Pekerja kesihatan yang bertutup semuanya demi menjaga kesihatan rakyat.Terima kasih frontliner!

Hari hari tengok statistik Covid19 dalam televisyen.

Munculnya Perdana Menteri ke 8 Malaysia.

Dan banyak lagilah...

Ok 2020 .. Kami takkan lupa... 

Khamis, 29 Oktober 2020

Nama saya Romeo (Dalam kenangan)

Tanggal 28 Oktober ,2020 jam 5.15 petang perginya si comot bernama Romeo. Manja ,berbulu lebat..dan peramah. Hari ini sakit esoknya dah meninggal.Tak sempat nak buat apa-apa. 


Romeo kucing comel
Nama saya Romeo


Romeo makan makanan
Bagi makan time sakit hari sebelum meninggal

Romeo tengah sakit


Romeo dan Remy
Nakal dua-dua ni

Remy si kucing
kembarnya Remy dihari kematian Romeo

 Terima kasih Romeo kerana menjadi peneman dan penghibur rumah kami....

#Romeo #Sibuluscomel

Khamis, 15 Oktober 2020

JUM BELAJAR CAKAP DIALEK SABAH SIKIT-SIKIT

 

Sabah


Ok jom belajar serba sedikit. Saya pun tak pandai..bila ada orang share maka saya pun ambil buat pembelajaran kita bersama. Ayuh bah.

DIALEK NEGERI SABAH - BM

1. Kamurang - Kamu
- Contoh ayat : Versi Sabah (Kamurang dari mana?) - Maksud (Kamu dari mana?)

2. Taru/Ampai - Letak
- Contoh ayat : Versi Sabah (Jangan Taru gula gula dalam minuman saya) - Maksud (Jangan letak gula dalam minuman saya)

3. Bubut - Kejar
- Contoh ayat : Versi Sabah (Siti kena Bubut dengan anjing) - Maksud (Siti kena kejar dengan anjing)

4. Inda/Ndak - Tak/Tidak
- Conoth ayat : Versi Sabah (ko ndak mau ikut saya kah?) - Maksud (kau tak nak ikut saya kah?)

5. Bulih - Boleh
- Contoh ayat : Versi Sabah (Bulih tetapkan tarikh mesyuarat akan datang?) - Maksud (Boleh tetapkan tarikh mesyuarat akan datang?)

6. Siring - Tepi
- Contoh ayat : Versi Sabah (Jangan taru tu pasu di siring tingkap nanti jatuh) - Maksud (Jangan letak pasu itu di Tepi Tingkap nanti jatuh)

7. Pigi - Pergi
- Contoh ayat : Versi sabah (Bila ko mo pigi sabah?) - Maksud (Bila Kau Nak Pergi ke Sabah?)

8. Kasi Tau - Beritahu/Bagitahu
- Contoh ayat : Versi Sabah (Kasi tau mama ko tak pigi sekolah) - Maksud (bagitahu mama kau tak pergi sekolah)

9. Limpas - Lalu
- Contoh ayat : Versi sabah (boleh saya limpas kah?) - Maksud (tumpang lalu boleh?)

10. Limpang - Baring
- Contoh ayat : Versi Sabah (siapa yang limpang di atas katil saya tu?) - Maksud (siapa yang baring atas katil saya tu?)

Saya pun tak pasti kalau bahasa pertuturan diatas boleh dipakai seluruh Sabah atau sebahagian.Kalau ada orang Sabah yang baca artikel ni mungkin bolehlah komen sedikit..

#sabah #malaysia #loghatsabah 

Sabtu, 3 Oktober 2020

Mata Wang Kerajaan Acheh

dirham,acheh,matawang acheh,hubuungan acheh dan melaka

MATA WANG EMAS KERAJAAN ACEH

syiling emas,syiling acheh,dirham acheh,peluangtercipta

Mata wang ini disebut Dirham Aceh yang pernah menghiasi perjalanan sejarah negeri Melaka dan Nusantara.Aceh Meluaskan perdagangaan dan pengembangan agama Islam di Selat Melaka pada akhir abad XIII M.

Yang Membuat dirham ini Sultan Muhammad Malik az-Zahir (1297 -1326) mata wang emas yang sampai saat ini dianggap dirham yang tertua di dunia.



Pada 1414 Parameswara, raja pertama Melaka mengadakan kerjasama dengan Kerajaan Acheh Pasai, memeluk agama Islam dan menikahi puteri Pasai. Banyak pedagang-pedagang dari Kerajaan Acheh pergi ke Melaka dan bersamaan dengan itu memperkenalkan sistem penempaan mata uang emas di Kerajaan Melaka.

Mata wang emas dirham ini, garis tengahnya kurang lebih 10 mm, kecuali kepunyaan Sultan Zain al-Abidin (1383-1405) dan Sultan Abdullah (1500-1513)

Berat wang dirham Kerajaan Acheh ini 0,600 gram (600 miligram), dan kadar emasnya 18 karat.

Kredit FB Syukran Tanjung Harapan

Layan Video ini

ala hitam si hitam manis

layan juga FB kami : rumah tepi pantai

jumpa lagi..bye

Rabu, 23 September 2020

Bantuan Prihatin Nasional 2.0 Diumumkan


Perdana Menteri Malaysia


 KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pemberian tunai tambahan di bawah Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) membabitkan peruntukan RM7 bilion.

Perdana Menteri berkata, tiada permohonan yang perlu dibuat untuk mendapatkan bantuan BPN 2.0 kerana kerajaan akan menyalurkan secara terus kepada 10.6 juta penerima yang sudah diluluskan di bawah BPN sebelum ini.

Kategori pertama penerima adalah isi rumah B40 yang akan menerima RM1,000 sementara RM500 kepada 3.8 juta kumpulan B40 bujang.

Kumpulan ketiga adalah 1.4 juta isi rumah M40 akan menerima RM600 sementara 1.7 juta kumpulan M40 bujang akan menerima RM300.

"Bayaran BPN 2.0 akan dibuat dalam dua ansuran, pertamanya pada hujung Oktober dan keduanya pada Januari 2021. Bagi golongan B40, bayaran ansuran pertama bulan Oktober adalah sebanyak RM700 dan keduanya, pada Januari 2021 adalah sebanyak RM300.

Bagi mereka yang layak tetapi tidak pernah menerima BPN, Muhyiddin berkata, kerajaan akan memberi peluang untuk proses rayuan serta permohonan baharu.

 

BPN2.0

Perkara itu diumum Muhyiddin dalam pengumuman Kerangka Inisiatif Tambahan Khas: Kita Prihatin yang disiarkan secara langsung hari ini.


Sumber : Berita Harian 

 https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/09/734390/106-juta-akan-terima-bpn-20

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...