Halaman

Translate

Sabtu, 11 Julai 2020

MISTIK BURUNG CENDERAWASIH

MISTIK BURUNG CENDERAWASIH


mistik,burung cenderawasih,asal usul burung cenderawasih
Inilah Burung Cenderawasih

Telah diriwayatkan dalam Kitab Tajul Muluk , ada mengisahkan tentang seekor burung yang diberi nama burung cenderawasih. Adapun asal usulnya bermula dari kayangan. Menurut kebanyakan orang lama yang arif mengatakan ianya berasal dari syurga dan selalu berdamping dengan para wali Allah. Memiliki kepala seperti kuning keemasan. Dengan empat sayap yang tiada taranya. Akan kelihatan sangat jelas sekiranya bersayap penuh adanya. Sesuatu yang sangat nyata perbezaannya adalah dua antena atau ekor ‘ariel‘ yang panjang di ekor belakang. Barangsiapa yang melihatnya pastilah terpegun dan takjub akan keindahan dan kepelikan burung cenderawasih ini .

Amatlah jarang sekali orang memiliki burung cenderawasih . Ini kerana burung ini bukanlah berasal dari bumi ini. Umum mengetahui bahawa burung Cenderawasih ini hanya dimiliki oleh kaum kerabat istana saja. Hatta mengikut sejarah, kebanyakan kerabat-kerabat istana Melayu mempunyai burung cenderawasih. .

Dinyatakan lagi dalam beberapa kitab Melayu lama , sekiranya burung cenderawasih turun ke bumi nescaya akan berakhirlah hayatnya. Dalam kata lain burung cenderawasih akan mati sekiranya menjejakkan kakinya ke bumi. Namun  yang memnambahkan lagi misterinya, burung cenderawasih ini tidak lenyap seperti bangkai binatang yang lain kerana bangkai burung cenderawasih ini tidak mereput.Ini kerana ia dikatakan hanya makan embun syurga sebagai makanannya. Malahan ia mengeluarkan bau atau wangian yang sukar untuk diperkatakan. burung cenderawasih mati dalam pelbagai keadaan. Ada yang mati dalam keadaan terbang, ada yang mati dalam keadaan istirahat dan ada yang mati dalam keadaan tidur.



cenderawasih biru,jenis-jenis burung cenderawasih,bertelur atas awan
Burung Cenderawasih Biru

Walau bagaimanapun, Melayu Antique telah menjalankan kajian secara rapi untuk menerima hakikat sebenar mengenai BURUNG CENDERAWASIH ini. Mengikut kajian yang dijalankan secara saintifik, burung ini lebih terkenal di kalangan penduduk nusantara dengan panggilan Burung Cenderawasih. Bagi kalangan masyarakat China pula, burung ini dipanggil sebagai Burung Phoenix yang banyak dikaitkan dengan kalangan kerabat istana Maharaja China . Bagi kalangan penduduk Eropah dan masyarakat Barat, burung ini lebih terkenal dengan panggilan ‘Bird of Paradise‘.

Secara faktanya dan jika dikira dari kajian mengenai burung ini, asal usul burung ini gagal ditemui atau didapati hingga sekarang. Tiada bukti yang menunjukkan ianya berasal dari alam nyata ini. Namun satu lagi fakta yang perlu diterima, burung cenderawasih turun ke bumi hanya di IRIAN JAYA (Papua sekarang), di wilayah Indonesia sahaja. Namun yang peliknya tentang suatu kebenaran burung ini hanya turun seekor saja dalam waktu tujuh tahun. Dan ia turun untuk mati. Sesiapa yang menjumpainya adalah orang yang beruntung. Oleh itu, kebanyakan burung cenderawasih yang anda saksikan mungkin berumur lebih dari 10 tahun, 100 tahun atau sebagainya. Kebanyakannya sudah beberapa generasi yang mewarisi burung ini.

bulu,burung, cenderawasih,harga burung a
larangan pemaikaian bulu burung cenderawasih sebagai aksessori

link :https://mediaindonesia.com/read/detail/108389-cenderawasih-dilarang-jadi-suvenir

Telah dinyatakan dalam kitab Tajul Muluk bahawa burung cenderawasih mempunyai pelbagai kelebihan. Seluruh badannya daripada dalam isi perut sehinggalah bulunya mempunyai khasiat yang misteri. Kebanyakannya digunakan untuk perubatan. Namun ramai yang memburunya kerana ‘tuahnya’. Burung cenderawasih digunakan sebagai ‘pelaris’. Baik untuk pelaris diri atau perniagaan. Sekiranya seseorang memiliki bulu burung cenderawasih sahaja pun sudah cukup untuk dijadikan sebagai pelaris. Berdasarkan pendapat ramai orang yang telah ditemui yang menggunakan bulu burung cenderawasih sebagai pelaris menyatakan, bulu burung cenderawasih ini merupakan pelaris yang paling besar. Hanya orang yang memilikinya yang tahu akan kelebihannya ini. Namun yang pasti burung cenderawasih bukannya calang-calang burung dan sebarangan burung. Penuh dengan keunikan, misteri, mistik, keajaiban ciptaan Allah s.w.t yang masih tidak dapat dirungkaikan.

والله أعلم بالصواب

.

Isnin, 6 Julai 2020

Goodbye Lulu!

Goodbye Lulu !

Maaf kali ini kisah peribadi sikit berkenaan kucing yang aku bela. Nama dia Lulu anak kepada Che Tam (ibu).

Lulu ni warna nya hitam campur kelabu tetapi sekali pandang nampak macam hitam jugak la. Kalau time bagi makan dia jarang join adik beradik dia yang lain. Bila tiba tengah malam  dia akan mintak makan. Entahla mungkin ini buat dia sakit. Suka tidur atas almari.

Saja aku tulis artikel ini sebagai kenangan, boleh juga letak gambar dia kat sini. Sedih juga sebab bela Lulu dari kecil sampai umur hampir 2 tahun. Pada tanggal 4 Julai 2020 Lulu telah pergi meninggalkan kami semua...


lulu,kucing hitam kelabu
Kami paling ganas tau..he he


lulu kucing hitam kelabu
Lulu dan Puteri

lulu dan lofa,duduk atas sofa,sofa mahal
lepak atas sofa

bila kucing tidur,bila kehilangan kucing
Tidur bersama-sama :)


kakak dan adik,kucing comel,ubat kutu kucing
Dengan kakak tersayang Chiko

ubat kurap kucing,farmasi untuk kucing,rumah kucing
Masa kecil


sayangnya aku pada kucing,buka minda
Rare kan gambar ni..

tanda tanda kucing sakit,kucing kencing merata
Kasih sayang kakak kepada adik


comel,dua beradik
Dengan adik Boboy


cats eat together,the best cat food
Happy sekeluarga


makanan kucing terbaik,vitamin untuk kucing
Lofa - teman paling mesra

Terima kasih lulu kerana hadir dalam family kami...


#lulu #luludalamkenangan 

Selasa, 23 Jun 2020

Cara Dakwah Tabligh di Malaysia Tidak Sesuai Lagi?


tabligh di Malaysia,covid 19,kluster tabligh covid 19,jemaah sri petaling


Cara dakwah Tabligh di Malaysia tidak sesuai lagi?

Sebelum mula, pahamkan tajuk dulu. Baca sampai habis. Kalau rasa tak sedap hati jangan baca sebab tajuk macam ni memang ada yang akan terasa hati tapi percayalah ini hanyalah suatu perkongsian pendapat sahaja.

Kisah ini merupakan perbualan diawal PKP tempohari. Diawal virus Covid 19 kita dikejutkan dengan penularan wabak dikalangan perhimpunan jemaah tabligh di Sri Petaling. Maka aku pun bersembang dengan salah seorang rakan ditempat kerja.

Jumaat, 15 Mei 2020

Sahur Waktu Mustajab Berdoa

sahur best makan apa,sahur,doa time sahur


Sahur Waktu Mustajab Berdoa

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الْآخِرُ يَقُولُ مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ


Daripada Abu Hurairah RA, Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: “Allah Tabaraka wa Ta’ala turun ke langit dunia pada setiap akhir sepertiga malam lalu berfirman, “Siapa sahaja yang berdoa kepada-Ku, maka Aku tunaikan untuknya. Sesiapa sahaja yang meminta kepada-Ku, Aku berikan kepadanya. Sesiapa sahaja yang memohon ampun kepada-Ku, Aku ampunkannya.” (HR Bukhari No: 1094) Dar Ibn Kathir. Status: Hadis Sahih

Pengajaran:


1.  Sepertiga akhir malam adalah waktu istimewa untuk ahli ibadah (sekitar jam 3 pagi hingga sebelum subuh).

2.  Waktu akhir sepertiga malam (waktu sahur) merupakan waktu mustajab doa (doa diperkenan).

3.  Waktu akhir sepertiga malam (waktu sahur) waktu Allah mengampunkan dosa kepada yang memohon keampunan.

وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُون

Ketika waktu sahur (akhir-akhir malam), mereka berdoa memohon keampunan”  (QS. Adz Dzariyat: 18)

4.  Rugilah mereka yang bangun di penghujung malam hanya untuk makan sahur atau ke bilik air semata-mata.

Rebutlah peluang waktu istimewa ini dengan solat sunat seperti tahajud  dan  berdoa serta memohon  keampunan daripada dosa.

Jadikan ibadat Ramadan kali ini merubah kehidupan kita.

Salam Ramadhan...

balik raya sempena pkp,pkp4,ramadhan buka minda

Rabu, 6 Mei 2020

Biodata Ustaz Ebit Lew



Ustaz Ebit Lew,#UEL
Ihsan google


Biodata Ustaz Ebit Lew

Nama Penuh : Ebit Irawan Bin Ibrahim Lew @ Lew Yun Pau
Tarikh Lahir : 21 Disember 1984
Umur: 36 Tahun
Asal : Muadzam Shah, Pahang Darul Makmur
Keluarga: Anak ke-3 dari 12 orang adik-beradik
Bangsa : Cina
Agama: Islam
Status : Berkahwin
Pendidikan :

SK Bukit Ridan (1991-1996)
SMK Muadzam Shah (1997-1999)
SM Teknik Johor Bahru (2000-2001)
SMK Abdul Rahman Talib (2002-2003)
Universiti Putra Malaysia (UPM)

*Ustaz Ebit Liew*
*21 Pesanan Bermakna Dari Beliau*


1- “Walaupun kita miskin, tapi bila kita ada agama, kita bahagia”

2- “Kita solat bukan sebab kita baik, tapi sebab kita hamba Allah.”

3- “Siapa betulkan solat, Allah betulkan hidup dia.”

4- “Ketika kita ingat Allah, Allah ingat kita. Ketika kita lupa Allah, Allah tetap ingat kita.”

5- “Kita selalu ingat apa yang kita nak dari Allah, tapi kita selalu lupa apa yang Allah nak dari kita.”

6- “Melihat bukan dengan mata tapi dengan hati. Hati yang kenal Allah SWT akan sentiasa belajar mencari kebaikan orang.”

7- “Kemusnahan hidup seseorang bermula apabila dia mula bersangka buruk terhadap sekelilingnya. Dan kemuncak kemusnahannya adalah apabila dia mula bersangka buruk dengan Tuhan.”

8- “Tak mengapa orang hina atau aibkan kita, kita bukan hidup untuk penghormatan manusia tapi hanya untuk Allah sayang.”

9- “Segemuk-gemuk ikan pasti ada tulangnya. Sekurus-kurus ikan pasti ada dagingnya. Sebaik-baik orang pasti ada buruknya. Seburuk-buruk orang pasti ada baiknya. Buang yang keruh ambil yang jernih, carilah baik dalam buruk orang, itulah akhlak. Carilah buruk dalam kebaikan diri sendiri, itulah ikhlas.”

10- “Untuk Allah bantu kita, kita kena dapat doa orang yang makbul doanya. Pertama doa mak ayah kita. Kedua, doa isteri. Ketiga, doa orang baik-baik serta kawan-kawan kita walau melalui ucapan di Facebook. Doakanlah semula kebaikan buat mereka.”

11- “Bila kita bawa orang yang jauh dari Allah kembali kepada Allah,itulah cinta yang sebenar.”

12- “Biar apa orang nak kata, yang penting kita hidup untuk Allah sayang.”

13- “Kita cuba tutup kesedihan dengan hiburan. Tetapi, akhirnya tiada apa yang kita dapat. Kerana ubat kesedihan adalah sujud dan mengadu kepada Allah.”

14- “Dalam hidup ini, kita kena ingat Allah sentiasa sayang kita. Bila Allah sayang dia beri kebaikan, dia beri kita hati yang tenang. Jadi kita kena banyak puji Tuhan.”

15- “Bila kita dakwah orang tapi orang tak dengar, kita doa; Ya Allah, mereka tak tahu, tak faham, mereka lupa. Ya Allah, beri hidayah kepada dia.”

16- “Segala benda tak ada yang kebetulan, tak sengaja dan sengaja, itu semua Allah dah aturkan. Allah dah pertemukan. Tujuannya untuk kebaikan.”

17- “Wanita ini amat lembut dan dijadikan untuk disayangi, dikasihi dan dibimbing untuk masuk syurga. Allah jadikan mereka untuk melengkapi kita. Pasti tidak ada silap. Silap hanya bagaimana diri kita menyingkapi dan melaluinya.”

18- “Semua manusia ada hati dan keinginan untuk jadi baik.”

19- “Jangan risau kalau kita buat baik orang tak nampak, yang penting Allah nampak.”

20- “Bila cinta kerana Allah, untuk Allah sayang. Cinta itu akan kekal. Tapi jika cinta selain dari itu belum ada jaminan apa-apa. Berusaha mengasihi keluarga kita kerana Allah untuk redha Allah.”

21- “Kita sentiasa mengharapkan kasih sayang daripada manusia. Namun para sahabat hanya mengharapkan kasih sayang daripada Allah. Anugerah yang sebenar-benarnya adalah daripada Allah. Orang yang paling disayangi oleh ramai orang boleh jadi akan dibenci sekelip mata. Tetapi itu tidak penting, yang penting apabila Allah sayang.”


ebit lew,keluarga ebit lew,adik beradik ebit lew

#UEL
#Allahsayangkita
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...