Halaman

Translate

Ahad, 12 November 2017

Mengatasi Masalah Tahi Cicak di Tepi Tingkap Rumah

*Cara Mudah Atasi Masalah Tahi Cicak Memenuhi Ruang Tepi Tingkap Rumah*
cicak,tahi cicak,lizard,cara bunuh cicak

Masalah tahi cicak? Setengah orang akan mengalami masalah ini dimana tahi cicak memenuhi ruang tingkap dan kaki lima rumah adalah menjadi kebiasaan bagi semua orang, ia bagaikan tiada penghujung bagaimana untuk mengatasi masalah ini.

Berikut ialah petua macamana nak atasi masalah ini.
1/3 cuka makan
1/3 air
1/3 cecair basuh pinggan (guna yang murah pun takpa)

📝 _Spray di kawasan tersebut, seluruh bingkai tingkap, dinding dan tempat cicak bersembunyi seperti di belakang lampu. Mujarab juga jika spray di kawasan yang banyak semut🐜suka melata._

Tips ini diambil dari Fb.

Terima kasih. 

Jumaat, 18 Ogos 2017

Tanggal 31 Merdeka dan Sudirman Hj Arshad

legend singer,sudirman,mlaysia,basikal tua,merdeka,merdeka flag,
Sudirman Hj Arshad

Amaran : artikel ini ditulis tanpa merujuk mana-mana penulisan. Tribute untuk Sudirman Hj Arshad

‘Milik siapakah gadis ini..bagai berkurun lama kesepian..ingin aku mencurahkan kasih kepada yang sudi..adakah dia sudi..’ Ini lah bait lagu daripada nyanyian arwahyarham Sudirman. Sedap dan penuh feel. Kali aku nak tulis pasal Sudirman pulakla sempena masuk bulan Ogos ni. Kenapa yer dengan Ogos ? Yelah dibulan inilah akan kedengaran lagu dendangan beliau Tanggal 31.

‘Tanggal 31 bulan 8 lima puluh 7, hari yang mulia hari yang gembira ..sambut dengan jiwa yang merdeka..Mari kita seluruh warga negara..ramai-ramai menyambut hari merdeka.MERDEKA!’

Ahad, 23 Julai 2017

Tolong jangan dera kucing!!

Kucing comel
Kucing tidur

Assalamualaikum…dan salam satu dunia.

Kucing sebagaimana banyak orang tahu ialah makhluk yang comel dan manja. Kalau ada yang takut dengan kucing,nak pegang pun takut ,itu boleh diterima lagi.Yang aku tak boleh terima bila ada manusia membuli haiwan yang lemah ini.

Dulu pernah viral dalam facebook bagaimana seorang wanita memijak perut kucing sampai terkeluar isi perut dan bagaimana kucing itu menjerit harus seolah – olah merayu jangan menyiksanya lagi. Bila tengok video tersebut aku sangat sedih, dimana hati budi manusia ini? Apalah dosa sikucing tersebut?

Sebenarnya aku nak bercerita perihal kucing diatas. Kucing ni aku namakan dia sebagai Boboi, semperna cerita boboboi ha ha. Rumah aku dah bermacam-macam kucing singgah. Bila aku nak masuk rumah kadangtu ada je kucing nak masuk. Aku pun selalunya aku bagi jela kucing masuk. Bila dah selalu kucing masuk maka terpaksalah aku membeli sedikit makanan kucing. Kesian jugak kan , mereka pun lapar juga.

Boboi ini dia selalu tidur dihadapan rumah sebelah. Hari-hari bila aku lalu tidur ja dengan muka nampak sedih. Jiran aku dia bela kucing, mungkin makwe dia ada kat situ yang dia selalu tidur depan rumah jiran tu. Setiap kali aku lalu aku tegur dan pegang dia buat mata kuyu ja. Cuma pada suatu hari ketika aku balik kerja tiba-tiba siboboi ni datang dan terus nak masuk dalam rumah. Aku pun bagi jela masuk dan bagi makan. Banyak juga kesan-kesan luka dibadan dan juga luka yan dalam dibahagian dubur. Aku pun merawat la kucing ini. Setiap kali dia dating aku sapu ubat. Yang menghairankan setiap kali luka sembuh, bahagian lain pulak yang cedera. Kesian sampai berdarah-darah seolah-olah kena pukul teruk. Muka sampai bengkak sebelah. Maka aku pun jagalah boboi dalam rumah. Bila dia ok aku lepas,dan bila dia singgah time aku balik keja memang akan luka terkoyak semua adala.

Ini bukan disebabkan kucing bergaduh tetapi manusia punya hal la ni. Kalau kucing sama kucing bergaduh jarang berlaku teruk macam ni. Sampai darah meleleh dari muka. Celakalah kamu manusia yang jadi pembuli.Aku boleh menjangka kenapa boboi dipukul, boboi ini dia cuma bagi orang usap kepala dia sahaja kalau bahagian lain dia akan marah dan cuba mengigit. Setelah aku siasat ada manusia yang menendang perutnya sebab itu dia tak bagi sebab mungkin sakit dan phobia.Kalau kita angkat sambal pegang perut dia tak marah pulak cuma jangan usap perut dia aja. Kalau kucing tu tak hendak kat korang janganlah diganggu lagi..lepaskanlah tak payah nak pukul balik bersungguh-sungguh.

Boboi ni kalau ada yang bagi makanan dia akan sayang orang tu. Aku pun kena juga gigit kalau terpegang perut dia habis kuat tolak ja la ketepi takdala nak pukul-pukul. Ingat jangan kita membuli haiwan yang lemah ini. Sayangilah makhluk yang comel ini..meeoowww.






Rabu, 21 Jun 2017

Bukan Lebah Sebarang Lebah

Lebah madu, kelulut, Pantun lebah, Pantun raya, raya AIDILFITRI, ampun maaf

Bukan lebah sebarang lebah. Bukan aku nak citer pasal lebah pun cuma nak berpantun sahaja.

Pantun lebah ni dah belasan tahun aku guna setiap kali raya. Raya tahun ini persiapan sangat sederhana. Raya ketiga dah mula keja balik. Sekejap ja kan?

Buat pembaca yang singgah aku ucapkan Selamat hari raya AIDILFITRI Maaf Zahir Batin...

"Bukan lebah sebarang lebah, lebah bersarang dirumpun buluh, Bukan sembah sebarang sembah, Sembah menyusun jari sepuluh! "