Halaman

Translate

Selasa, 20 Ogos 2019

Kisah bunian..



bunian,orang,bunian



Kisah ini aku baca dalam Facebook.. Begini cerita dia..

Dulu di kampung ku ada kisah pemuda berkahwin dengan bunian, sering hilang 3 hari kemudian balik semula, paling lama 3 tahun menghilang. Ketika dia pulang adik beradik buat kenduri berlaukkan daging, langsung tak dijamah nya. Kemudian didesak abang yang sulung supaya ceritakan segalanya dihadapan seluruh penduduk kampung, dengan deraian air mata dia berkata "aku akan ceritakan tapi selepas aku menceritakan segalanya ,aku tidak akan dapat pulang lagi" Rupanya dia sudah berkahwin dgn bunian dh diterima jadi penduduk kg disana juga sudah ada anak. 

Jika dia melanggar pantang untuk tidak kembali ke alam sana dan berkahwin di dunia nyata ,maka anak di alam sana akan mati bersama anak di alam nyata. Selepas menceritakan itu dia menangis bersungguh sungguh kerana lepas rahsia nya dibuka tidak dapat lah dia pulang lagi menjenguk ibu nya serta adik beradik. 


Pesanan nya sebelum pergi, kata nya lihat anak yang baru lahir jika ada urat melintang di dahinya jaga lah anak itu elok2 kerana sudah ditanda oleh bunian.

Aneh jugak kan... Any comment?

Isnin, 5 Ogos 2019

Pengetahuan Am Yang Wajar Anda Tahu


motivasi diri,dr,fadhilah,kamsah,buka minda,peluangtercipta,tempat menarik dibalik pulau,homestay di pulau pinang

Dato' Dr Fadhilah Kamsah


PENGETAHUAN AM yang wajar anda kongsi


Perkongsian dari FB Dato' Dr. Fadhilah Kamsah:

1. Tersedak makanan,
2. Kram Kaki,
3. Salah Bantal,
4. Kaki Kebas @ Semut2

In Shaa Allah pengetahuan ini berguna untuk kita & menolong orang lain.

Caranya adalah seperti berikut:
*1. Jika tersedak makanan*
Hanya perlu “mengangkat tangan”.

*2. Kram kaki*
Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi, Dan ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih selesa.

*3. Salah bantal*
Kadangkala ketika bangun tidur, kita dapati telah tersalah bantal, iaitu merasa sakit di sekitar tengkuk & belikat. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal? Ketika merasa salah bantal, kita hanya perlu mengangkat kaki shj, kemudian tarik ibu jari kaki dan picit dengan memutar kearah atau berlawanan arah jarum jam.

*4. Kaki semut2 @ kebas*
Ketika kaki kiri semut2, goncang @ ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga, ketika kaki kanan semut2, goncang @ ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga.

Jangan simpan saja info ini. Siapa tahu kita mungkin dapat membantu orang lain. Semoga bermanfaat.

*Info penting* yg *melibatkn nyawa..* Apa pun harus ingat *ketentuan* ini adalah drpd *Allah swt.*

*BAGAIMANAKAH CARA2NYA UTK MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA ANDA SEORANG DIRI:*

1. Katakanlah kita bertolak pulang ke rumah pada *pukul 7:25 mlm berseorangan* setelah seharian bekerja *mencari rezeki.*

2. Pada ketika itu anda *berasa amat letih, gundah-gulana* dan *kecewa.*

3. Tiba2 anda *terasa sakit* yg amat sgt *di dada, di tangan* dan *di rahang* anda. *Perjalanan* terdekat ke *hospital* lebih kurang *5km* dari rumah anda.

4. *Malangnya* anda *tidak yakin* dan *tidak mampu* utk *bertahan sejauh itu.*

5. Anda telah dilatih *ilmu CPR* tetapi *tidak dipraktikkan ke atas diri sendiri.*

6. CARA *MENYELAMATKAN DIRI* DPD *SERANGAN JANTUNG* KETIKA SEORANG DIRI.

Kebanyakan mereka yg kena *serangan jantung* tidak menerima *sebarang bantuan* dan *mula rasa nak pengsan.* Di waktu ini anda mempunyai masa *10 saat sahaja sebelum pengsan.*

7. Walau bagaimanapun *mangsa* boleh *membantu diri sendiri* dgn *BATUK SEKUAT* mungkin. Setiap kali *batuk hendaklah diselangselikan* dgn *MENARIK NAFAS panjang.* *Batuk tersebut* hendaklah *mendalam* dan *berpanjangan sehingga terasa di dada.*

*Bernafas panjang dalam2* sehingga *terbatuk* dan hendaklah *diulangi setiap 2 saat* sehingga *bantuan tiba* atau sehingga *terasa dapat bernafas spt sediakala.*

*Bernafas panjang* akan membantu *memasukkan oksigen* ke dlm *jantung* dan apabila *terbatuk* ia *secara langsung* membantu *mengepam jantung* dan *memulihkan perjalanan darah.*  Ia juga membantu *mengembalikan degupan jantung* spt sediakala. Ini membolehkan *mangsa selamat tiba ke hospital.*

9. *Sebarkan seluas2nya tips* ini. *In Shaa Allah* ia akan dapat *membantu menyelamatkan nyawa.*

10. *Pakar jantung menyarankan* jika setiap orang yang *menerima tips* ini, tolong *hantarkan kpd 10 orang,* mungkin anda dpt *menyelamatkan sekurang2nya 1 nyawa.*

11. Daripada menghantar *bahan yg tak berfaedah*  adalah lebih baik *menghantar tips* yg dpt *menyelamatkan nyawa org lain..*

12. Sekiranya *tips ini sampai semula*  kpd kita...lebih drpd sekali... *jangan marah...* sbb anda mempunyai *ramai sahabat yg prihatin* dan *sentiasa mengingatkan* sesama kita cara bagaimana ingin mengatasi *SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSENDIRIAN.*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...