Halaman

Translate

Ahad, 1 September 2013

OKID BERWAJAH MONYET / Monkey Orchid

OKID BERWAJAH MONYET / Monkey Orchid


bunga monyet

Macamana cantik tak bunga ni? Ini bukanlah teknik photoshop tetapi bunga ini memang sebenarnya wujud. Nama saintifiknya Dracula Simia. Eh ganas jugak ye nama saintifiknya kan? Okla aku citer sikit kenapa ye..

Pada hujung kelopak tu kelihatan macam taring Dracula (biasala orang dulu-dulu) dan perkataan Simia tu pula merujuk kepada perkataan latin yang bermaksud monyet. Ha faham dah kan? Aku rasa sesiapa tengok pun akan panggil Okid Monyet macam tu jugakla orang-orang kat benua lain. Bunga ini boleh didapati di Equador, Peru dan Colombia pada ketinggian 1000 hingga 2000 meter dari paras laut. Bagaimana pun ada juga yang berjaya menanam pokok okid ini secara kurungan.


Bunga ini pada secara umumnya tak nampak cantik tetapi raut wajahnya yang ganas menjadikannya sangat unik dan menjadi kebanggaan pula kalau dapat menjaganya. Yang best pulak baunya seperti buah oren/limau, diluar jangkaan. Barangkali kalau berbau seperti pisang mungkin tidak mengejutkan dengan rupa bunganya yang menyerupai monyetkan? Di internet gambarnya masih baru dimuat turun, ok jum layan gambar..



monkey orchid




okid berwajah monyet




monkey orchid

Imej Kredit :


http://paradisexpress.blogspot.com
http://colourfulimages.blogspot.com
http://seaflowersworld.blogspot.com
http://orchidnotes.wordpress.com


Malaysian Orang Utan
"Okid OrangUtan takdak ka??iskh.. iskh.."

9 ulasan:

  1. Sangat menarik cerita orkid ni..

    BalasPadam
  2. comel kan,namun sesekali lihat sedikit menakutkan

    BalasPadam
  3. betul2 muka monyet. macam dibuat2 pulak....

    BalasPadam
  4. takutlah pulak bila tengok lama-lama bunga tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jgn takut bunga ni tak makan orang

      Padam