Halaman

Translate

Isnin, 8 April 2013

Jagung Permata Kaca

jagung paling sedap

Jagung permata kaca?


Boleh makan ke? Bolehla jawabnyer…Sebutan inggeris ialah Glass Gem Corn so kalau translate bunyinya jagung permata kaca la kan..Ada juga yang menggelar sebagai jagung pelangi, rasanya nama ini lagi sedap kedengaran kan?

Wujud atau tidak jagung ini? Jawapannya memang wujud, percaya ke tak ikut korangla kan. Jagung didalam gambar ini ditanam oleh Greg Schoen dimana benihnya diperolehi dari Carl Barnes yang berusia 80’an ketika itu. Jagung yang ditanam oleh beliau tidak banyak hanya cukup2 makan keluarga beliau sahaja.


glass gem corn



Cerita lain..sewaktu aku berkunjung beberapa bulan yang lepas ke Cameron Highland; ada kedai disitu menjual benih jagung dalam peket dengan meletakkan gambar jagung permata kaca ini. Aku malas nak bukak mulut nak tanya kalau tanam jadi kaler cam dalam gambar tu ke? Naluri aku berpendapat cuma dua atau tiga warna sahaja yang mungkin: putih sahaja, ungu hitam atau kuning berselang putih.  Gambar pada peket itu mungkin hiasan sahaja. Kalau para pembaca pernah beli peket ini bolehla sharekan betul atau salah pendapat aku ini.  Aku pun curious la jugak..seperti ayat aku sebelum ini; jum layan gambar..


buka minda
Jagung berwarna ungu

jagung putih



Glass Gem Corn

jagung pelangi


rainbow corn


jagung permata kaca



peluang terindah

Pemilik jagung ini setakat yang diketahui cuma seorang saja. Benihnya telah dijual sedikit dan ditanam dibanyak tempat mungkin suatu hari nanti kita berpeluang merasanya tetapi harganya mungkin agak mahal..



12 ulasan:

  1. macam manik pun ada..jagung ungu tu kat pasaraya dah banyak tapi akak tak pernah cuba pun..apa rasanya ye??

    BalasPadam
  2. Yang ungu tu boleh buat air minum..dkt negara amerika latin mm g famous minuman jagung ungu ni..

    BalasPadam
  3. kalau ada yang macam-macam warna tu teringin juga nak cuba.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau saya ingat nak tanam je jagung ni..

      Padam
  4. http://eyrrazerra.blogspot.com/2013/04/segmen-cerita-saya-paling-ohsem-by.html

    Mari join segmen yang Eyrra buat ni... Jom menjadi pengarah filem dalam segmen Eyrra ni.. Buat entry yang ringkas n padat jalan ceritanya... Mari mari mencuba... siapa kah cerita yang paling ohsem antara-antara blogger yang join segmen Eyrra ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Segmen yg menarik..tapi lain kali jelah ye

      Padam
  5. wahh, lawa gak jagung tu. tapi sanggup ke makan ek.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Entahla...kena tutup mata kot? He he

      Padam
  6. xsanggup lak nk mkn jagung ni..wt rantai ok gak ni..hehe

    BalasPadam
  7. I sell Glass Gem seeds. And many other weird kinds of corn! https://www.facebook.com/groups/funseeds. Your second picture is wrong - that is Earth Tones Indian Corn. Tu lain jenis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, silap. That is Glass Gem after all. Cuma kurang masak, tak nampak 'glass'nya.

      Padam