Halaman

Translate

Rabu, 11 Julai 2012

Daun Pisang Asli versus Daun Pisang Tiruan


Kali ini aku agak lewat sedikit untuk post entry terbaru.; disebabkan masalah kesihatan. Aku jugak sibuk menyediakan untuk korang kursus pasal pengurusan stres. Nanti dah siap aku post la..(lambat lagi rasanya). Ok kat bawah ni kisah daun pisang bukan kampung pisang tau. Sumber aku amik dari Persatuan Pengguna Pulau Pinang, link ader letak kat bawah sekali.Selamat membaca..



Gambar : ihsan CAP




Menggunakan kertas daun pisang menimbulkan beberapa bahaya kesihatan kepada pengguna, contohnya apabila makanan panas diletakkan pada plastik  lapisan plastik boleh melarut dan meresap ke dalam makanan. Kertas hijau tidak mempunyai licin dan konsisten, ia boleh dibuat daripada  pulpa kitar semula dari surat khabar lama. Selain menjadi hijau dicelup, kertas mungkin mengandungi dakwat dari akhbar yang dikitar semula.

Makanan dikatakan lebih sedap apabila disampaikan kepada daun pisang kerana tidak ada tindak balas kimia, makanan menyimpan nilai utuh di samping mengekalkan rasa daun. Apabila makanan panas dihidangkan di atas daun pisang sebenar, aroma yang bagus yang dilepaskan. Ini adalah kerana daun pisang mengandungi sejumlah besar polifenol yang serupa dengan teh hijau

Daun pisang adalah herba. Ia dapat melegakan sistem penghadaman seperti lendir di dalam daun menyejukkan membran mukus terbakar dan menyembuhkan ulser. Herba ini mempunyai ciri-ciri diuretik dan apabila diasimilasi dengan barangan makanan ia berfungsi positif pada buah pinggang. Permukaan atas daun pisang mempunyai beberapa ciri-ciri antibakteria yang boleh membunuh bakteria dalam makanan dan boleh mencegah penyakit.

Makan daun pisang dianggap bertuah selain mendapat manfaat daripada ciri-ciri perubatan daun pisang yang bersifat semula jadi dan bebas daripada bahan kimia, ia boleh guna dan diurai secara semulajadi dan tidakmenyebabkan pencemaran seperti plastik yang tidak diuraikan secara semula jadi.

Memandangkan manfaat kesihatan dan alam sekitar makan daun pisang, pengguna yang makan di restoran yang menghidangkan "makan daun pisang" tidak perlu ragu-ragu. Mereka mesti menegaskan  keistimewaan makanan yang dihidang mengguna daun pisang sebenar.

Sementara itu, Kementerian Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna DalamNegeri dan Koperasi perlu mengambil tindakan terhadap restoran yang menyedia khidmat makan daun pisang  kertas di bawah Akta Perihal Dagangan. (Ini adalah saranan dari Persatuan Pengguna Pulau Pinang, aku tak kata apa pun). - CAP

5 ulasan:

  1. terbongkar 1 rahsia.. tips juga ni.. daun pisang yg byk2 tu pun ada tiruan juga.

    BalasPadam
  2. bagus info ini...kena tanam pokok pisang sendiri la gamaknya..hehehe

    BalasPadam
  3. saja terjah lagi.... hehehe BW sahaja.

    BalasPadam