Apa Itu Copyright Claim dan Copyright Strike?

Apa Itu Copyright Claim dan Copyright Strike

copyright claim?,apa itu copyright strike?,youtube copyright


Bila kita buat channel dalam YouTube , dua benda ini korang kena tau.Bunyi macam sama tetapi tidak. Konfius ka? Jangan bimbang nanti den explain serba sedikit.

Sebelum atau selepas korang register channel YouTube bacalah dulu guidelines dan tips yang disediakan pihak YouTube. Dalam tu YouTube akan terang apa yang boleh apa yang tak boleh dibuat. Dua benda ini aku yakin ramai YouTubers pernah melaluinya.

Copyright claim.
Korang buat video anak kecil bermain letak background lagu frozen.Confirm akan kena copyright claim disebabkan lagu frozen ini.Sebab lagu ini adalah hakcipta milik Disney. YouTube akan bagitau video ini ada copyright claim by Disney.Tetapi tiada effect serious pada channel kita. Cuma kalau video ini mendatangkan duit, duit Itu akan pergi kepada pihak Disney. Penat buat video orang lain yang dapat hasil.Korang ada pilihan samada nak biar ja lagu tu mungkin sedap sangat atau kena dengan muzik video atau pun ganti lagu yang lain. Lagi satu sebab pihak Disney Itu sendiri membenarkan

Copyright Strike
Copyright strike!! Ini kalau dapat boleh nangis Aku akan guna contoh yang sama supaya senang korang paham Video anak kecil bermain letak background lagu frozen. Disney tidak memberi kebenaran maka automatik kena strike. Korang boleh fail kes lawan tetapi bukan korang yang buat lagu tu buat apa nak lawan?Kalau lawan kalau kalah boleh kena ban channel korang dan dibuang dari YouTube.Tapi kebiasaannya company yang mengeluarkan muzik ini dia bagi kita guna tetapi jatuh dalam Copyright Claim la. Video video yang melanggar guidelines seperti korang upload keganasan,kelucahan boleh juga dikenakan strike jika korang buat video sebegini.

Jadi elakkanlah Copyright Strike ini.3 kali strike, channel korang dibuang dari YouTube selama-lamanya.. First strike kalau kena pun korang tak boleh upload video tetapi kena tonton video etika YouTube dan jawab soalan untuk membuktikan yang korang paham. Selagi tak lulus selagi itula tak boleh buat apa apa dengan channel korang.

Tapi ada satu masalah yang menjadi kegusaran YouTuber. Korang naik beca di Melaka dimana beca tersebut pasang lagu Inul Darastita ,maka video tersebut akan kena copyright claim, begitu lah juga kalau shopping complex pasang lagu kuat kuat time korang rakam video pun akan kena copyright.

So cukup la setakat ini.. semoga bermanfaat..

Ingin kelainan?
Lawati Facebook :Rumah tepi pantai

Ulasan