Pemandu Bas dan Ragamnya

Pemandu Bas

Bas ekpress,bus,express



Banyak kemalangan pada tahun ini melibatkan bas dan kenderaan lain seperti kereta, motorsikal dan sebagainya. Kebiasaanya kemalangan ini memang ngeri kalau melibatkan bas. Jadi artikel ini memang ditujukan kepada pemandu bas diluar sana supaya memberi tumpuan dan pandulah bas secara berhemah supaya tidak menjadi punca kemalangan.

Faktor-faktor kemalangan melibatkan bas

-          Mengantuk
-          Memandu secara merbahaya
-          Lalai/leka
-          Penyelengaraan tidak dilakukan secara betul
-          Mabuk, dadah
-          Tergesa-gesa ingin sampai ke destinasi
-          Letih
-          Melanggar arahan lalulintas
-          Dan lain-lain

Jenis-jenis bas diMalaysia

1.      Bas Express
2.      Bas Persiaran
3.      Bas kilang
4.      Bas sekolah/Sewa
5.      Bas persendirian (contoh Bas JDT,Bas Uitm, dan sebagainya)
Kesalahan pemandu bas melibatkan kategori

Bas Express
Memandu agak laju, apabila memotong terutama ketika mendaki bukit tidak memperduli jarak kenderaan lain dibelakang. Menghimpit dengan dekat kenderaan lain. Pening juga bila dihimpit dekat-dekat ni, yelah kang ada kucing tengah jalan terpaksa brek sedikit buta je kena sapu dengan bas ini. Boleh menimbulkan panik kepada pemandu kenderaan yang dihimpit bas express ini.

Bas Persiaran
Pemandu bas persiaran boleh dikatakan pemandu bas yang agak  baik dalam semua kategori pemandu bas. Kesalahan yang dikenal pasti hanyalah parking menunggu ditempat yang kurang sesuai dan adakalanya boeh jadi sebab gangguan lalulintas.

Bas Kilang
Hmm..bawa laju dan asap hitam tebal dari ekzos adalah pemandangan biasa bila berhadapan dengan bas kilang. Mungkin tokey bas kilang tiada masa atau malas mengeluarkan duit nak selenggara bas-bas mereka ini. Kalau naik motorsikal memang makan asapla kalau duduk dibelakang bas kilang ini. Kalau lambat atau jem mulalah nak himpit-himpit kenderaan lain.

Bas Sekolah
Adakalanya padat dengan budak sekolah didalamnya. Berhenti tanpa memberi isyarat dan adakalanya cepat-cepat nak jalan. Banyak terjadi murid sekolah terjatuh akibat sikap pemandu bas sekolah yang tergesa-gesa ini. Hati- hati dan lihatlah dulu sebelum bergerak, ingatlah anda memegang amanah ibu-bapa untuk menghantar dan mengambil anak mereka.
bas,sekolah,bas sekolah menengah,bas malaysia

Bas Sekolah

Bas Persendirian
Jarang-jarang dilihat dan jarang-jarang terlibat dengan masalah kecuali dibaling batu oleh fanatik sukan bolasepak he he (Bas pasukan bola sebagai contoh).

Ada yang berpendapat cuma segelintir je yang buat hal rosak nila setitik. Ada juga yang kata hampir semua, yang ok beberapa kerat je. Kalau ikut kajian aku sebenarnya sama banyak je.Kita tak nak bila dah jadi kemalangan barulah nak rasa menyesal dengan perbuatan sendiri. Nasi dah jadi bubur. Hargailah setiap nyawa, pandulah dengan cermat.
Apa yang dipaparkan ini hanyalah sekadar peringatan, semoga semua pemandu bas yang membaca artikel ini dapat menerima teguran yang diberi.

Jumpa lagi..

-Contest Review Lynk.my 2015 akan berakhir tidak berapa lama lagi sudi-sudikan lah undi
 Klik : Undi – undian anda amat dialukan

Ulasan

Catat Ulasan