Halaman

Translate

Khamis, 10 September 2015

Mari berkebun (hobi dan pengenalan)

Mari Kita Berkebun (Pengenalan)

sayur,petola,kebun,kebun indah,mari berkebun
Petola

Assalamualaikum dan salam satu dunia..

Hobi terbaru aku ialah berkebun. Berkebun ini menyeronokkan dan menyihatkan badan. Disebabkan berkebun adakalanya aku rasa macam tak nak berblogging lagi tetapi aku teruskan juga demi peminat he he.
Entri ini sengaja aku tulis supaya mereka yang berminat berkebun atau ada cita-cita berkebun boleh ambil inspirasi dari kisah aku kali ini.

Apa yang patut ada dikebun?
Sebenarnya terpulang kepada anda sendirilah..janji puas. Kita try and error kata orang. Kalau tiada masa cari lah pokok yang tahan lama sikit kalau pokok yang memerlukan perhatian detail tu elakkanlah ye.

Apa yang aku tanam dikebun?

Berikut ialah senarai tanaman yang ada dikebun aku :

Ubi Kayu (untuk dijual)
Petola
Tomato
Kacang buncis
Durian Musang King (sepokok je pun)
Jagung Manis
Pokok Akar Dani
Ros Jepun
Bendi Hijau
Bendi Kelabu
Buga Kantan
Limau nipis
Limau purut
Limau kasturi
Nenas
Kunyit
Pokok Mulberry
Bunga Telang
Pokok Kantan (sedia ada)
Pokok Buah Setar
Pokok Cili
Pisang Hutan (sedia ada)       …amacam banyak tak?




rambutan,petola sedap,cara masak petola,tomato



Paling banyak ditanam ialah ubi kayu dengan harapan dapat menjualnya nanti. Kenapa ubi kayu? Ubi kayu mudah ditanam dan senang dijaga. Yang lain-lain tu aku tanam sikit-sikit sahaja. Pada masa ini tiada racun digunakan so aku istiharkan kebun aku ini kebun yang bebas racun.

bunga,pukul,sepuluh,ros,jepun,ros jepun,bunga pukul sepuluh
Bunga pun ada..

Kalau korang nak tanam cam aku ni pun ok jugak. Tanam campur-campur. Bukan apa, sekurang-kurangnya apabila selesai tugasan dikebun dapatla juga dibawa balik serba sedikit hasil. Contohnya baru –baru ini aku bawak balik jagung untuk dimakan. Sedap tau hingga kawan-kawan pun mintak sikit he he. Ada jugak yang order, so aku kata tanam jagung untuk makan sendiri tetapi disebabkan ramai rakan yang berminat maka aku akan tanam lebih untuk dijual kepada kawan-kawan.

Sampai disini dulu cerita aku kali ini.  Mungkin ada yang nak tahu tentang penjagaan dan sebagainya..so sambung bahagian kedua nanti..InsyaAllah dalam masa seminggu aku sambung bahagian dua.

Jumpa lagi.

5 ulasan: