Halaman

Translate

Rabu, 16 September 2015

Mari berkebun - bahagian 2 (tips)

Mari Berkebun – bahagian dua (tips)

cara berkebun,bagaimana berkebun,kebun
masa mula-mula


upah buldozer,bulldozer,weschairs,cara tebang pokok,pokok,tebang
panggil bulldozer



kebun,indah,
permandangan masa kini




Dalam bahagian pertama hari tu ,  aku lebih banyak bercerita apa yang ada dikebun aku kan. Kepada yang miss cerita tu boleh godek cari dalam blog aku ini. Kali ini aku nak bagitau apa yang perlu ada dikebun?

Pondok berehat. Ada juga yang memanggilnya dangau. Wajib ke ada? Nampak cam tak penting jer? Iskh wajib sebenarnya. Inilah perkara yang membuat kita bersemangat nak ke kebun sebenarnya. Bila penat mencangkul boleh rehat dipondok yang kita bina tu. Takkan nak duduk mencangkung je bila penat. Boleh pekena kopi ke nasi lemak disitu..memang best. Kepada yang budget kurang bolehla buat tempat duduk khas keatau yang sewaktu dengannya, janji ada kawasan khas untuk melepaskan penat lelah. Kalau kebun sebelah rumah tak nak buat pun tak mengapa ..jimat ongkosnya.


gambar jagung,jagung,jagung sedap,jagung taiwan,cara tanam jagung
hasil untuk dibawa pulang

Pagar. Kena ada juga pagar ini. Pertama untuk mengelak gangguan binatang yang tak diingini masuk kekawasan kebun contoh babi hutan dan sebagainya. Satu sebab lagi supaya orang tahu tanah ini ada tuannya jangan suka-suka hati nak ceroboh atau teroka. Tanah aku sendiri pun belum berpagar lagi sebenarnya..tak de budget khas lagi.Cuma dikawasan tu masih kategori selamat mungkin sebab itu aku belum memasang sebarang pagar lagi.

Alatan Kebun. Kalau pergi berlenggang, yang tu bukan berkebun namanya tetapi berkelah. Antara peralatan kebun yang mesti ada ialah cangkul,parang,penyodok tanah yang kecil dan pencakar besi. Simpan di pondok yang kita bina tadi tu atau sorok dikawasan berdekatan. Nak bawak balik pun boleh tapi aku jamin lama-lama mesti malas nak usung kehulu-kehilir punya.

Sumber Air. Pastikan ada sumber air untuk menyiram pokok. Kalau takder pikirkan lah cara nak dapatkan air ini. Takkan nak harap air hujan sahaja.

bunga,kantan,cara tanam pokok kantan
bunga kantan yang cantik..

Topi. Eh eh topi pun wajib ke? Topi ni sebenarnya ikut korang la nak pakai ka tak. Tetapi bila korang pakai baru nampak cam berkebun sikit. Topi yang elok ialah topi yang lebar bentuknya. Topi ini macam uniform rasmi seorang tukang kebunla orang kata.
Lain-lain tips ialah pakai baju tangan panjang. Untuk mengelak nyamuk dan miang pokok dari kena ke tangan. Yang ini nak ikut ke tak nak ikut korang la ye.

Pengurusan Masa

Yang ini kena pandai-pandailah fikir bila dah ada kebun. Waktu awal nak set-up kebun memang kita perlu luang masa yang banyak. Tetapi bila semua dah sedia, time tu kita kena peruntukan sedikit sahaja masa. Jangan bila dah tanam tak tengok berbulan-bulan. Sekurang-kurangnya dua minggu sekali tetapi seeloknya satu minggu sekali kena pergi tengok.

Mungkin ada yang tanya macamana aku peruntukan masa pulak. Dalam sebulan aku cuma kerja lima belas hari sahaja, baki lima belas ialah cuti. Aku mengusahakan bersama rakan baik dimana ketika aku cuti aku akan menjengok kebun, diwaktu aku kerja kawan baik aku ini pulak akan menjenguknya pula.
So, pikirkan jugak ye tentang masa ini.

Nasihat aku kalau ada secebis tanah usahakanlah sedikit-sedikit. Tak rugi berbakti kepada tanah. Tepi rumah atau belakang rumah jika ada tanah tanamlah sesuatu yang beri manfaat..jangan biarkan kosong berkebunlah walaupun sedikit..

Sampai disini sahaja coretan aku kali ini..terima kasih sebab sudi membaca sehingga habis
.

SELAMAT BERKEBUN!

Tata..

4 ulasan:

  1. Tahniah sebab berkebun..dapat hasil mst beh kan..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye terima kasih.. Doakan saya dapat banyak hasil ye :)

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam