Fenomena SHC - tubuh badan terbakar sendiri

shc,spontaneous human combustion,tubuh_terbakar_sendiri
SHC

Fenomena SHC ini memang aneh.Terdapat beberapa kejadian yang berlaku diseluruh dunia yang benar-benar membingungkan. Dipercayai tubuh badan manusia terbakar dengan sendiri. Apakah makna SHC ini? SHC merupakan singkatan bagi  Spontaneous Human Combustion.

Kerana tubuh manusia terdiri daripada kebanyakannya air dan dan tisu lemak dan gas metana dimana sifatnya sahaja sangat mudah terbakar, kemungkinan SHC menjadi satu fenomena yang dikatakan misteri. Ramai saintis menolak teori, dengan alasan bahawa punca nyalaan yang tidak dapat dikesan seperti perlawanan atau rokok adalah punca yang sebenar dalam kes-kes yang disyaki. Biasanya, mangsa mati yang ditemui berhampiran dengan sumber api, dan bukti ini menunjukkan bahawa ramai di antara mereka sengaja menetapkan diri mereka berhampiran api sambil merokok atau cuba untuk menyalakan api.

Sebaliknya, kajian ilmuan menunjukkan kepada fakta bahawa tubuh manusia mempunyai ketahanan mencapai suhu kira-kira 3,000 darjah untuk dikurangkan kepada abu. Melainkan SHC merupakan faktor yang tulen, ia seolah-olah mustahil bahawa terdapat perabot yang tidak terbakar. Ada cadangan bahawa punca fenomena sepatutnya termasuk bakteria,elektrik statik, obesiti, tekanan dan penggunaan yang paling konsisten-alkohol yang berlebihan, tetapi tiada satu pun telah dibuktikan oleh sains setakat ini. Satu hipotesis baru-baru ini datang dari ahli biologi British Brian J. Ford, yang pada Ogos 2012 menceritakan eksperimen yang dilakukan dengan pembakaran dalam majalah New Scientist. Menurut Ford, pembentukan aseton dalam badan (yang boleh diakibatkan daripada alkohol, kencing manis atau jenis tertentu makanan) boleh membawa kepada pembakaran spontan. Apa pun punca sebenar tetap menjadi tanda tanya..


-          Untuk pengetahuan sahaja

Ulasan

Catat Ulasan