Halaman

Translate

Rabu, 16 Oktober 2013

Serangan Sakit Jantung Ketika Berseorangan - Apa Yang Patut Dibuat?


Stres, Stress, how to oercome stress, stress management, heart


Waktu dah 4.40 petang..masa untuk balik rumah yelah badan pun dah letih lesu dan stres. Dalam perjalanan pulang bersendirian (dengan kereta tau),stres memikirkan tentang kerja tiba-tiba rasa sakit yang amat sangat dibahagian dada dan rasa sakit ini mula melarat ke tangan dan dagu. “ Apa yang perlu dibuat???”

Hospital terdekat cuma 10 minit dari anda tetapi anda sendiri tidak pasti sempat atau tidak untuk dihospital.. Apa yang perlu dibuat??”

Anda telah dilatih tentang CPR, tetapi tidak untuk diri sendiri… “ Apa yang perlu dibuat??”
“Banyak orang diserang sakit jantung ketika bersendirian”

heart attack, carta jantung,sakit jantung, gambar jantung


Serangan sakit jantung banyak berlaku ketika sendirian, degupan jantung yang tidak tentu arah akan memungkinkan kematian mengejut dengan jarak masa sepuluh saat. Ditambah dengan rasa ingin pitam.. “apa yang perlu anda buat pada saat-saat begini?”

“Bagaimana nak menyelamatkan diri sendiri ketika berhadapan situasi ini?”

Jawapan:
Jangan panik.. batuklah secara keras dan berterusan.Tarik nafas dalam-dalam sebelum batuk seolah-olah seperti kita ingin mengeluarkan kahak didalam dada.Batuk hendaklah disambung-sambung setiap 2 saat tanpa henti sehingga bantuan tiba atau apabila ianya berdenyut seperti biasa.
rochester general hospitalTarikkan nafas dalam-dalam dapat membantu paru-paru mendapat oksigen dan apabila kita batuk secara keras dapat menekan jantung dan membantu kelancaran pengaliran darah. Dengan mengenakan tekanan keatas jantung ini dapat membantu mendapatkan kembali ritma denyutan normal jantung. Dengan ini mangsa serangan sakit jantung dapat sampai ke hospital untuk mendapatkan bantuan kecemasan..
Artikel ini dikongsi dari Journal of General Hospital Rochester.

Kongsikan maklumat ini kepada  setiap orang yang anda kenal..Anda tidak dapat menduga ianya mungkin akan menyerang anda suatu hari nanti meskipun anda tidak pernah mendapat serangan sakit jantung;
Meskipun anda masih muda..meskipun anda kelihatan sihat..

JUMPA LAGI..


p/s : sharing is caring

8 ulasan: