ULTRABIKE - Basikal untuk cacat penglihatan


Blindness Bycle
Kredit Imej: BBC News


ULTRABIKE

Sebuah basikal yang dilengkapi sensor ultrasonik untuk mengesan halangan-halangan dijalanraya telah dicipta istimewa untuk mereka yang cacat penglihatan. Basikal ini telah dipamirkan pada satu persidangan dua hari di Glassgow,Scotland. Persidangan ini dianjurkan oleh RNIB sebuah badan amal Scotland.

Pada persidangan ini para pengunjung boleh mencuba basikal-Ultrabike ini yang dibuat untuk golongan cacat penglihatan. Ultrabike ini dicipta oleh Harrogate sebuah syarikat  berasaskan teknologi bunyi dan penglihatan.

' Kemungkinan Menarik '

Pengarah Scotland RNIB John Legg berkata: " Teknologi baru telah memberi  bantuan dan penyesuaian yang orang cacat penglihatan kini boleh digunakan untuk kehidupan seharian.

"Hari ini, beribu-ribu produk membuat mereka yang  kehilangan penglihatan lebih mudah dan membantu orang ramai kekal bebas. Mereka telah mengubah rumah, kerja, masa lapang , pendidikan dan pelancongan supaya orang dengan kehilangan penglihatan tidak lagi bergantung kepada orang lain.”

“Bagaimanapun kos dan kadar pembangunan teknologi ini sentiasa meningkat yang mana memungkinkan orangramai ketinggalan dibelakang. Kami masih bimbang bahawa keperluan mereka akhirnya mungkin hilang seiring dengan kemajuan masa depan.”

Tambah beliau lagi “kehilangan penglihatan akan menjadi ciri-ciri yang biasa dalam masyarakat kerana penuaan diri kita.Cabaran kini ialah memastikan golongan hilang penglihatan ini tidak kelihatan ketinggalan seiring dengan kepesatan teknologi”   

Sumber :BBC news


Ultrabike Challenge for blindness
Kredit imej : lifecycle.org
 Mereka yang cacat penglihatan ini menyambut cabaran ULTRABIKE


-The End-

Ulasan

  1. dari segi kos, pandangan peribadi je...macam ni baguslah beri subsidi pada orang buta.

    BalasPadam
  2. btl2..harap rakyat malaysia blh membina

    BalasPadam
  3. dengan adanya ultrabike ni pasti banyak membantu mereka untuk melaksanakan aktiviti harian di luar :)

    BalasPadam
  4. wow... dh semakin maju skrg nie....

    BalasPadam

Catat Ulasan