Halaman

Translate

Isnin, 20 Mei 2013

Haiwan menakutkan - SLOTH


SLOTH

Pernah tengok tak? Dahulu ia diburu dan dibunuh kerana kepecayaan yang karut bahawa binatang ini mendatangkan sial. Rupa Sloth ini agak menakutkan disebabkan itu ia tidak disukai langsung.
Bagaimanapun seiring perkembangan minda manusia ia telah mendapat sedikit pembelaan dan pengiktirafan. Sloth kini boleh bernafas lega..


hawan yang menakutkan
Renungan yang mendebarkan..

Fakta

Bersaiz sederhana dalam famili Megalonychidae (sloth berjari kaki dua) dan Bradypodidae(sloth berjari kaki tiga), sebahagian order Pilosa. Sloth adalah haiwan arboreal (tinggal di pokok) penghuni hutan hujan Amerika Tengah dan Amerika Selatan.
Sloth berjari tiga dikatakan haiwan paling perlahan bergerak didunia.(0,003batu sejam).Ia hidup di puncak pokok hutan hujan Amerika Selatan.Sloth mencengkam dengan cukup baik dan kuat apaila berada diatas pokok. Sloth tidur 15 – 20 jam sehari dan apabila terjaga akan sentiasa bergerak.

baby sloth Sloths 3-fingered (3 jari) tidak bergerak dengan baik di atas tanah. Kerana kaki mereka yang lemah belakang dan kuku panjang, mereka agak kekok di atas tanah. Jika pemangsa datang apabila mereka berada di atas tanah, mereka tiada peluang melepaskan diri. Walau bagaimanapun, sloth adalah perenang yang sangat tangkas. Fakta-fakta yang lebih menarik termasuk: mereka mempunyai vertebra tambahan di dalam leher mereka, jadi kepala mereka boleh berpusing kira-kira 270 darjah, dan mereka mempunyai suara yang  panjang dan bergema didalam hutan.

peluangtercipta blogspot


                                                               -end-

15 ulasan:

  1. nice info !

    http://lovelynemo.blogspot.com

    BalasPadam
  2. haiwan unik ni lebih comel masa kecil.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hmm kita pun comel gak kan masa kecik..he he

      Padam
  3. erk. mmg menakutkan la lagi2 gambar yang atas tu. tapi gambar no 2 nampak comel. mungkin kat kuku dia kot menyeramkan. hehe

    tq info :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Manusia pun kalau berkuku panjang seram jugak kan..

      Padam
  4. heheh...sedara kepada ultraman taro

    BalasPadam
  5. comel binatang ni..lemah lembut jer

    BalasPadam