LAVA KAYAKING - KAYAK MAUT


LAVA KAYAKING

Pernah dengar atau pernah tengok? Pedro Oliva telah melakukannya berhampiran gunung berapi Kilaulea, Hawaii. Sapa pulak Pedro Oliva ni? Korang baca pelan-pelan dulu.

Pedro Oliva adalah sebahagian ahli ekpedisi yang menerokai laluan kayak yang jarang dilalui atau diketahui di Hawaii. Chris Korbulic dan Ben ‘California’Stokeesberry merupakan rakan Pedro dalam ekpedisi mereka.


kayak gunung berapi


California Ben, yang berdiri di bot keluar ke pantai, memberitahu Barcroft Media: "Ini adalah sedikit perjalanan sampingan”. Pada asalnya mereka ingin keluar meneroka aliran sungai yang lain tetapi kebanyakkannya telah kering disebabkan ketiadaan hujan yang turun. Jadi membuat keputusan untuk melihat aliran lava yang meletus..

Ben Berkata:

Kami tidak berniat untuk mendekati lava tetapi Pedro mahu meneroka sedikit lebih dekat

"Dia telah menjatuhkan dayung ke dalam beberapa lava dan ia benar-benar meletup di sana."

Salah satu bahaya terbesar ialah wap toksik dihasilkan apabila lava yang datang ke dalam bersatu dengan air”.

"Anda boleh mendengar bunyi desiran lava kerana ia melanda lautan. Ia telah keluar dari dunia ini”.

"Lautan sebenar itu sendiri akan membakar tangan anda jika anda meletakkan ia di sana."

kayak tepi lava


Kumpulan ini menghabiskan satu hari meneroka aliran lava, yang disebarkan turun dari tebing setinggi 200 kaki.Aktiviti kayak mereka ini dapat disaksikan dalam satu program TV terkini ‘Kaiak’ yang disiarkan di Brazil saluran Canal Off.

Semasa lawatan  bulan lepas mereka menerokai empat pulau - Pulau Besar (Hawaii), Maui, Kauai, dan Oahu – menemukan 300 air terjun dan sungai.

Sumber : Brazil Canal Off TV

akan datang : 




jumpa lagi ..

Ulasan

Catat Ulasan