Halaman

Translate

Sabtu, 9 Mac 2013

Bunga Burung Kakaktua (Parrot Flower)

burung kakaktua 
Ini ke bunganya?

Bunga Burung Kakaktua, kelakar la pulak bunyinya kalau diterjemahkan tapi bunganya memang
sangat cantik. Bunga ni teramat payah ditemui; rare kata omputih. Hanya boleh ditemui di Thailand, Myanmar dan Selatan India. (: http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/html/taxon.pl?431382)
bunga burung kakaktua

Kalau kesana masuk hutan ke apa ke jangan gatal tangan nak petik pulak. Ada puaka ikut ke? Bukan tapi penguatkuasa yang akan ikut serta tangkap dan mungkin dihumban kedalam penjara.Bunga ini dilindungi dan hukuman penjara akan dikenakan kepada sesiapa saja yang cuba menyeludup keluar dari tempatnya.
 Nama saintifik Impatiens psittacina . Kalau korang rajin korang search Impatiens akan kuar banyak jenis bunga ni dari situ boleh agak dah ciri-cirinya macamana. Daun dan pokoknya membesar dan menjalar merata-rata tapi bunganya tidak. Apa maksudnya? Bunga cantik tapi pokoknya tidak! Kalau tanam depan rumah memang jadisemak samun la gamaknya.


Okla cukupla kot, yang lain2 kalau nak tahu korang cari sendiri dalam internet ye. Meh layan video dan gambar :


10 ulasan:

  1. Burung kakak muda ade tak? hehe

    BalasPadam
  2. Yang muda semua jadi tua..mm cantik bunga ni

    BalasPadam
  3. Subhanallah..cantiknya,terima kasih atas ucapan tahniah di denai hati

    BalasPadam
  4. sekali tengok, macam burung kakak tua betul.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang atas sekali tu betuller...he he..

      Padam
  5. Balasan
    1. Lihat boleh dipegang jangan yer

      Padam