Halaman

Translate

Ahad, 9 September 2012

Stress Management / Pengurusan Stres (bahagian 2)


Dalam bab intro lalu rasa2nya cukup sebagai pengenalan. Cuma ada yang aku tidak kembangkan menjadi sub-topik macam faktor luaran dan dalaman. Kalau aku kembangkan rasanya makan masa yang agak lama jugakla nak habiskan topik ni. Anggap aje itu satu tugasan korang, kalau malas boleh e-mail direct jer. Tapi aku rasa yang baca ni mesti pandai2kan dan tahu apa benda yang aku taipkan sebelum ni..betui tak? Ok meh sambung belajar..


FORMULA
S = P > R
Stress occurs when the pressure is greater than the resources


Simptom  Anda  Stres

FIZIKAL
♦ rasa letih ♦ tekanan darah tinggi ♦ ketegangan belakang dan leher ♦ kerap buang air kecil ♦ muscle cramp ♦ sukar tidur

EMOSI
♦ rasa takut ♦ marah ♦ geram ♦ sedih ♦ rasa sunyi ♦ gelabah ♦ kurang yakin ♦ gelisah ♦rasa bersalah

KOGNITIF
♦ fikir negative ♦ suka kritik orang ♦ kritik diri ♦ sukar beri tumpuan ♦ hilang daya ingatan

TINGKAH LAKU
♦ menyendiri ♦ ponteng ♦hiperaktif ♦ tidak sabar ♦ agresif ♦ kuat merokok ♦ dingin seks ♦ panas baran ♦ menggelak dari situasi membebankan ♦ prestasi merosot

  
Kesan Stres

MENGURUS STRES ANDA

♦ TEKNIK BERKOMPROMI  ♦ TEKNIK ASERTIF
♦TERAPI WARNA      
♦ TERAPI KETAWA
♦ MENGAMBIL WUDUK
♦SOLAT/SELAWAT/ZIKIR/DOA
♦QIQONG/TAI-CHI/YOGA (SENAMAN)
♦TEKNIK BERFIKIR POSITIF
♦TEKNIK RELAKSASI 
♦TEKNIK BERNAFAS (tidak dapat diterangkan memerlukan sedikit demonstrasi.

Teknik asertif dan terapi ketawa dari bab ini akan aku huraikan sedikit nanti..kalau tak hurai korang tak paham plak, buat penat taip je kan.


Para peserta kursus yang berdedikasi

bersambung lagi...

2 ulasan:

  1. bagusnya teknik ni boleh guna tambah2 untuk budak bakal hadapi exam mcm saya.ehe

    BalasPadam