Halaman

Translate

Sabtu, 15 November 2014

Siapa sebenarnya Dracula?

Kisah Dracula@Count Dracula


dracula,siapa itu dracula,dimana dracula sekarang




Diterbitkan pada tahun 1897, novel Bram Stoker  yang Gothic ini "Dracula" meliputi keseluruhan kesusasteraan dan filem mengenai Vampire adalah genre utama beliau, menggunakan kuasa ghaib serta angka-angka jahat  mereka mula untuk memburu manusia dan minum darah mereka. Untuk membuat antihero abadi beliau, Count Dracula, Stoker mendapat idea menarik daripada cerita rakyat popular Pusat Eropah tentang Nosferatu ("Undead"), tetapi dia juga seolah-olah telah diilhamkan oleh cerita  sejarah abad ke-15 Romanian putera Vlad Tepes, atau Vlad the Impaler. Dilahirkan di Transylvania sebagai anak kedua bangsawan Vlad II Dracul, beliau mengambil nama Dracula yang bermaksud "anak Dracul," apabila dia telah memulakan misi mengikuti perintah rahsia kesatria Kristian yang dikenali sebagai Perintah Naga. (Di Romania, Dracul bermaksud "naga.")

Sebagai pemerintah Walachia (kini sebahagian daripada Romania), Vlad Tepes menjadi terkenal dengan taktik kejamnya terhadap musuh-musuh beliau, termasuk penyeksaan, pencacatan dan pembunuhan beramai-ramai. Walaupun dia tidak menjauhkan diri daripada disembowelment, pemenggalan leher atau mendidih atau menyelinap kulit mangsa hidup-hidup , kaedah pilihan beliau penyulaan, atau mencucuk kayu melalui badan-badan mereka dan meninggalkan mereka  mati akibat dibedah. Semasa kempen menentang penceroboh Uthmaniyyah pada tahun 1462, Vlad dilaporkan mempunyai seramai 20,000 mangsa dipaku di tebing Danube. Ditangkap olehpihak berkuasa Hungary dan dipenjarakan, beliau akhirnya berjaya mendapatkan semula kerusinya (kedudukan) dalam 1476, hanya untuk dibunuh dalam pertempuran yang berlaku pada tahun yang sama. Sesetengah penemuan amat mengerikan mendakwa bahawa Vlad suka makan di kalangan badan mangsa yang telah dipaku , dan juga akan mencelup roti ke dalam darah mereka. Butir-butir ngeri, serta nama anak angkat yang sah beliau (Dracula) dan tempat kelahiran beliau Transylvania, telah meyakinkan ramai ahli ilmuan yang Vlad the Impaler inspirasi Stoker  untuk cerita  vampire beliau yang terkenal itu.

Baru-baru ini filem Dracula untold telah ditayangkan. Ianya jelas cuba membayangkan kejahatan orang Islam. Memang mengecewakan..kalau ada sambungan janganlah pergi tengok ye.
Camner takut tak?

*vampire = Pontianak ,tetapi biasanya Pontianak ni untuk pompuan je kan (?)

Baru-baru ini filem Dracula untold telah ditayangkan. Ianya jelas cuba membayangkan kejahatan orang Islam. Memang mengecewakan..kalau ada sambungan janganlah pergi tengok ye.

-aku telah menyimpan artikel ini agak lama sebenarnya..bila ‘Dracula Untold’ ditayangkan aku agak serba salah pula nak publish.


4 ulasan:

  1. Saya pernah baca juga info ni dalam surat khabar. Tapi kenapa ayat awak mcm pelik je ye?

    BalasPadam
  2. puteri suka tengok citer seram..tapi tak pernah minat tengok cerita dracula

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selalunya dracula ni dikaitkan juga dgn kehenseman... Er kena mengena tak jawapan ni?

      Padam