Halaman

Translate

Jumaat, 5 April 2019

Serangan Strok : langkah awal!


strok dan bahayanya
kredit imej : Google.com


Jika ada di antara keluarga kita yang terkena strok, jangan panik. Itu kuncinya. Sebab, sekiranya anda panik, ianya akan lebih memburukkan lagi strok yang dialaminya.

Ada 1st aid (langkah pertama) dijamin sangat berkesan. Cara ini sudah diperkenalkan secara meluas, agar menjadi pertimbangan masyarakat sebagai alternatif pertolongan pertama bagi orang yang terkena strok.

Cara ini merupakan kaedah penyembuhan melalui "Pelepasan Darah". Tujuannya untuk menolong si pesakit agar strok itu tidak 'fatal'. Bahkan dipastikan hampir tidak ada kesan sampingan.

Perlu diketahui, orang yang terkena strok, pembuluh darah di bahagian otak lambat laun akan menuju ke proses perpecahan. Bila menghadapi keadaan demikian, jangan panik ... jangan sekali panik.

Dimana pun pesakit berada (bilik mandi, bilik tidur, atau ruang tamu), jangan dipindahkan terburu-buru. Kerana bila dipindahkan, akan mempercepatkan proses pecahnya pembuluh darah itu.

Di tempat kejadian itu, alihkan si pesakit supaya dalam posisi duduk, agar dia tidak terjatuh lagi.


brain attack,stroke attacking brain
Imej kredit : Mayo Foundation


Setelah berada dalam posisi duduk, kini tiba masanya untuk melepaskan darah.

Jika di rumah ada jarum suntik, itu lah paling baik. Kalau tidak ada, pakailah jarum jahit atau jarum pentol. Sebelum itu, jarum sepatutnya disterilkan dengan dibakar api sejenak.

Kemudian tusuklah kesepuluh hujung jari kedua tangan agar berdarah. Bila darah tidak keluar, boleh dipicit atau diurut, hingga kesepuluh jari itu menitiskan darah (setiap jari setitis).

Beberapa minit kemudian, si pesakit dengan sendirinya akan sedar kembali.

Bila mulutnya sumbing atau condong, tariklah telinganya sampai merah. Di bahagian daun telinganya juga harus ditikam dua tusukan jarum, sehingga masing-masing telinga menitis dua titisan darah.

Beberapa minit kemudian mulutnya akan kembali normal.

Apabila semuanya dirasakan normal, tanpa gejala lain, barulah pesakit tadi dihantar ke tempat rawatan. Insya Allah krisis ini sudah boleh ditangani.

Jika anda terburu-buru mengangkut mangsa dengan ambulans, maka sepanjang jalan mungkin akan terjadi goncangan/gegaran. Sesampainya ke rumah sakit, hampir hampir boleh jadi kesemua saluran darahnya akan pecah, dan akan berlaku pendarahan yang teruk di dalam otaknya.

Jika itu berlaku, mangsa sukar untuk diselamatkan oleh mana-mana rawatan perubatan, sukar untuk mempertahankan nyawanya.

Umumnya, reaksi daripada ahli keluarga atau masyarakat ialah akan terburu-buru membawa pesakit strok ke rumah sakit untuk rawatan. Padahal, kejutan sepanjang jalan akan mempercepatkan pecahnya pembuluh darah. Banyak pesakit yang mengalami kerosakan fatal di bahagian pembuluh darahnya.

Maka, pendarahan otak menduduki tempat kedua dalam ranking punca kematian. Mungkin ada yang bernasib baik kerana tidak fatal. Tetapi yang lumpuh seumur hidup merupakan suatu kerugian besar bagi si mangsa, keluarga, dan masyarakat.

Sememangnya pendarahan otak sangat mengerikan.

Andai kita dapat mengingati cara pelepasan darah ini, maka itu dapat memberi pertolongan pertama. Oleh itu, dengan pantas dapat menolong si pesakit, supaya tidak berlaku kematian (dengan izin Allah jua).


carta,stroke,buka minda,peluangtercipta.blogspot.com
Risk Assessment / Kaji selidik 



Doa Supaya terhindar dari Angin Ahmar dan Penyakit Kronik :

اللهم إني أعوذبك من الريح الأحمر والدم الأسود والداء الأكبر

Allahumma inni a'uzubika minarrihil ahmar, waddamil aswad, waddail akbar...
*Artinya :
Ya Allah Tuhanku lindungi aku dari angin merah dan lindungi aku dari darah hitam (stroke) dan dari penyakit berat.

Sharing is caring...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...