Halaman

Translate

Selasa, 23 Oktober 2012

TERAPI WARNA


Seperti yang dijanjikan sebelum ini..

Pelangi Minda



peluangtercipta.blogspot


TERAPI WARNA


Mengikut kajian warna dapat membantu dalam menggurangkan stres.

MERAH : menghilangkan/mengurangkan  sakit kepala. Caranya, letakkan tuala lembab berwarna merah diatas mata anda. Ia mampu meningkatkan peredaran dan melonjakkan adrenalin.

BIRU :hilangkan tekanan ditempat kerja. Fokuskan mata anda kepada sesuatu yang berwarna biru; ia berupaya meransang suasana tenang dan mengurangkan tekanan darah.

MERAH JAMBU :sukar tidur selesa di waktu malam? Hiasi bilik tidur dengan warna ini. Kajian mendapati warna ini mampu mewujudkan suasana santai dan selesa. Romantik….

JINGGA : jika anda murung dan ingin mengembalikan tenaga anda, jingga adalah warna yang sesuai untuk dicuba. Mood anda pasti berubah –insyaallah.

HIJAU: ada pendapat mengatakan warna ini mempunyai  kesan positif dalam system imunisasi selain dapat menggalakkan suasana harmoni didalam badan. (kalau korang nak tahu inilah sebab kenapa warna hijau dipakai ketika nak buat pembedahan)

kucing kaler

ayam kaler
 bye..

Selasa, 16 Oktober 2012

Segmen Tambah Follower Laju- Laju



Ahli (40Lagi �



dan lagi....


First time join segment camni...nak tengok berkesan ke tak...
Sapa2 yang berminat boleh cuba klik gambar kat atas tu..dan follow (jgn lupa follow kat sini jugak he he)

(gambar hiasan)


Masjid 2 Kiblat

masjid qiblatain


Masjid 2 kiblat ni atau nama arabnya Qiblatain adalah antara masjid yang harus anda kunjungi jika anda berkesempatan berada di Madinah. Dahulunya terdapat dua mehrab didalam masjid ini. Satu menghala ke arah Baitul Muqaddis satu lagi menghala ke arah Baitul Haram di Mekah. Bagaimanapun mehrab yang menghala ke Baitul Muqaddis telah ditutup; yelah nanti keliru pulak orang yang nak sembahyang disana.

Rasanya ramai yang dah tahu peristiwa bagaimana arah kiblat berubah dimana ka'abah menjadi kiblat umat Islam. Peristiwa ini berlaku dimasjid ini dimana wahyu diturunkan supaya baginda Rasulullah memaling wajah baginda menghadap ka'abah di Mekah. Sebelum tu nama masjid ini apa tak taula pulak; selepas peritiwa bersejarah itu, nama masjid ini kekal hingga ke hari ini; Masjid Qiblatain.So..kalau pi umrah singgahla yer..

Selasa, 9 Oktober 2012

Lelaki dalam biji kopi


Latihan Minda (Stress Management)
Sediakan jam randik atau cari jam tangan dan standby untuk cabaran ini.
Untuk apa? Sebab nak tengok berapa lama masa yang diambil untuk mencari gambar seorang lelaki dalam biji kopi ini. Kalau dah sedia jum kita mulakan..

                                                                 
                                                                     5



                                                                      4




                                                                      3



                                                                      2




                                                                       1




buka minda biji kopi

Macam mana? Jumpa tak?




Ok ulasan doktor Buka Minda:

1-jika anda dapat jumpa dibawah 3 saat bermakna otak kanan anda berfungsi teramat bagus berbanding kebanyakkan orang.
2-jika antara 3 saat dan 1 minit kebawah, bermakna otak kanan anda berfungsi seperti kebanyakkan orang lain.
3-jika anda menjumpai dalam masa antara 1 minit hingga 3 minit bermakna otak kanan anda berfungsi perlahan (maaf) dan disyorkan memakan makanan yang mengandungi protein secara kerap.
4-jika lepas 3 minit baru jumpa atau tak jumpa langsung maka carilah latihan sebegini untuk menjadikan bahagian otak kanan anda kuat/lancar. 


..selamat mencuba..