Halaman

Translate

Khamis, 19 April 2012

Mental@Skizofrenia

Kisah penyakit mental seringkali terbit didada akhbar mahupun berita. Topik aku kali ini agat berat sedikit,Penyakit Mental@Skizofrenia (x tahula korang boleh sebut ka tidak). Makin lama makin ramai yang dapat penyakit ni. Kalau gila-gila xpala jugak ni gila betui koh koh koh. Okay serius balik, jum tengok hasil kerja aku kali ini .


Tanda-tanda awal
   1..Merasa depresi, sedih atau stress peringkat tinggi secara terus-menerus.
2. Sering berfikir / melamun yang bukan2 (delusi).
3. Kesulitan untuk melakukan pekerjaan atau tugas sehari-hari walaupun pekerjaan tersebut telah dijalani selama bertahun-tahun.
4. Paranoid (cemas / takut) yang tidak bertempat.
5. Suka menggunakan ubat hanya demi kesenangan.
6. Memiliki pemikiran untuk mengakhiri hidup atau bunuh diri.
7. Terjadi perubahan diri yang cukup ketara.
8. Memiliki emosi atau perasaan yang mudah berubah-ubah.
9. Terjadi perubahan pola makan yang tidak seperti biasa.
10. Pola tidur terjadi perubahan tidak seperti biasa.(kalau kerja shift lain la)

FAKTA

Masalah mental tidak mengira jantina. Bermula dari peringkat kanak-kanak hingga peringkat tua.

Faktor genetik dan keturunan adalah faktor utama permasalahan mental

Ruang pemulihan sentiasa ada

Penyakit mental boleh bersifat sementara dan boleh berulang-ulang di sepanjang hayat seseorang.

 Jenis2 sakit mental :ketakutan yang tidak berasas (fobia),keresahan (anxiety), kemurungan (depression) dan obsesif kompulsif.
Jenis rawatan yang sering digunakan bagi merawat penyakit-penyakit ini ialah psikoterapi dan kaunseling, rawatan psikotropik, rawatan tingkahlaku dan rawatan elektrokonvulsif.
Rawatan kaunseling dapat membantu pesakit memahami keadaan diri dan perasaannya dengan lebih mendalam dan rawatan ini diberikan secara pesakit luar.

Rawatan psikotropik ubat-ubatan yang dikelasfikasikan sebagai ubat psikotropik digunakan untuk rawatan penyakit mental.
Ubat-ubatan antipsikotik boleh mengurangkan atau menghapuskan gejala-gejala psikosis. Sementara ubat-ubatan jenis lain boleh mengurangkan tekanan, kemurungan dan keresahan (anxiety) sehingga pesakit dapat mengendali gejala-gejala penyakitnya dengan lebih baik.
Rawatan tingkahlaku pula memberi tumpuan kepada membantu pesakit mengubah cara berfikir atau tingkahlaku tertentu yang mengganggu dan menimbulkan gejala penyakit. Teknik releksasi merupakan satu contoh rawatan jenis ini.

Rawatan elektrokonvulsif diberikan melalui pengaliran elektrik bervoltan amat rendah merentasi otak seseorang. Rawatan jenis ini adalah selamat, tidak berbahaya dan biasanya digunakan untuk merawat penyakit kemurungan yang serius. 

Satu lagi kita jangan menjauhkan diri dengan mereka ni, bagi mereka  ruang sentiasa mendekati mereka jangan biar mereka bersendirian (untuk tanda2 awal sahaja). Ajak mereka berdiskusi secara positif dan terangkan tentang indahnya kehidupan (ini pendapat aku sendiri ni).

nota: jika anda atau sanak saudara atau kawan2 yang menpunyai tanda2 awal tu boleh try secara terapi dengan membaca blog aku ini...  :)

Jumaat, 13 April 2012

Gempa dan Tsunami



Gambar diatas adalah gambar Tsunami yang melanda Jepun tahun lepas (Ihsan National Geographic). Apa yang menimpa jepun memang agak mengejutkan. Baru-baru ni bertarikh 11April 2012 gempa bumi berlaku di Acheh, Indonesia. Gegarannya turut dirasakan oleh negara2 jiran.Amaran Tsunami juga dikeluarkan beberapa minit kemudian.Ombak tsunami dijangka tiba di Georgetown pada 9.11pm dan Port Dickson pada 2.10am SEKIRANYA TSUNAMI BERLAKU. Jauhkan dari pantai.Ini adalah amaran yang dikeluarkan bagaimana pun ada juga kilang di Pulau Pinang yang tidak perihatin dengan menyuruh pekerja bekerja diwaktu itu. Gegaran berukurun 8.9 Skala Richter.


Dua cara digunakan untuk mengukur pergerakan bumi (gempa bumi0 iaitu Modifikasi Intensiti Mercalli dan Skala Richter. Yang femes dah tentu Skala Richter la. Charles F. Richter adalah pencipta ukuran ini. Kalau nak tau riwayat beliau boleh search sendiri la okay.Tahap ukuran bahaya adalah seperti ilustrasi di atas.Kalau x paham boleh baca dibawah ini :


Skala Richter 0-3.9

0-1.9: Hanya boleh dirasai oleh alat sesimograph. 
2-2.9: Objek yang tergantung akan kelihatan bergoyang. 
3-3.9: Tanah bergegar seperti lori berat berlalu bersebelahan dengan kita. 

Skala Richter 4-6.9

4-4.9: Boleh memecahkan tingkap dan menjatuhkan objek yang tidak stabil.
5-5.9: Kerusi dan almari boleh bergerak dan simen plaster boleh tertanggal dari dinding. 
6-6.9: Dinding bangunan boleh retak. 

Skala Richter 7-10

7-7.9: Jalanraya retak dan paip-paip air pecah, bangunan yang tidak kukuh strukturnya boleh retak. 
8-8.9: Bangunan runtuh hanya sebahagian bangunan akan masih berdiri. 
9-10: Meranapkan bandar dan pergerakan bumi boleh dilihat dengan matak kasar.  

Sabtu, 7 April 2012

Botol Mineral


Air adalah sumber yang penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Kalau kat rumah banyak kita simpan air dalam botol air mineral yang kita dah minum. Ok kali ni aku nak terang sikit tentang cirri-ciri botol  ni.
Cuba perhatikan kat belah bawah botol tu ada nombor. Nombor apa tu? Ada orang kata nombor tu nombor berapa kali kita boleh recycle air dalam tu. Betui ka? Sebenarnya salah. Nombor kat bawah botol tu selalunya berada dalam kotak segitiga. Korang tengok sendiri la , malasla nak letak gambar. Jumpa tak? Ok, Nombor ini mewakili bahan kimia yang digunakan untuk buat botol ni. Ha mari lihat senarai kimia yang digunakan.
1) Polyethylene terephalate (PET)
2) High density polyethylene (HDPE)
3) Unplasticised polyvinyl chloride (UPVC) or Plasticised polyvinyl chloride (PPVC)
4) Low density polyethylene LDPE
5) Polypropylene (PP)
6) Polystyrene (PS) or Expandable polystyrene (EPS)
7) Other, including nylon and acrylic
Kadang2 contoh dia letak nombor 1 dalam segitiga tu pas tu sebelah ada kod PET . Ha jumpa tak?
 Ha inilah bahan kimia yang digunakan tu. Semua bahan ni adalah TOXIC. Dibentuk sewaktu proses peleburan, so kalau letak air panas korang dah melebur botol tu sekali lagila, pembebasan toxic mungkin berlaku disini. So hati-hati kalau rasa air tu semacam maknanya korang dah terminum toxic la. Tetapi dia xdela meninggal serta-merta Cuma tak elok dalam tubuh badan, lama-lama boleh kena penyakit  akibat toxic ni.Antara bahan2 ni yang agak berbahaya ialah no 3,6,7. Dalam dok belek2  botol ni aku jumpa juga no yang x tidak berada dalam segitiga ni; mungkin kot yang ni yang berapa kali boleh guna pakai (?).
Secara kesimpulan, jangan guna botol2 ni terlalu lama kalau rasa air dah lain tukar botol lain. Kalau guna sekali atau dua kal pakai ja rasanya jarang kita buat pun. So gunalah secara bijak.

Free Palestine

palestine forever